ING: Nog lange weg te gaan voor een circulaire kledingindustrie
Circulaire verdienmodellen als resale en repair zijn vooralsnog nauwelijks schaalbaar, waardoor het moeilijk winstgevend te maken is. Dat concludeert ING Research in een rapport. Voor de groothandel biedt de transitie naar een circulaire economie juist kansen, in de vorm van nieuwe verdienmodellen. Als intermediair, tussen producent en retailer, kan de groothandel een belangrijke schakel zijn om circulariteit in de keten te stimuleren, zowel opwaarts als neerwaarts.
Uit een analyse van twintig duurzaamheidsrapporten van zowel Nederlandse als internationale kledingbedrijven blijkt dat – van de vier genoemde circulaire verdienmodellen – resale en repair tot nu toe het meest worden aangeboden, zij het veelal nog op kleine schaal. Zo biedt Zeeman in acht winkels tweedehands kleding aan, kan je bij één vestiging van Bever gebruikte kleding van een select aantal merken terug-verkopen en biedt Livera in een aantal winkels reparatieservices aan. Remodel is het minst ontwikkelde circulaire verdienmodel onder de geanalyseerde kledingbedrijven.
Het huidige (ultra)fastfashion verdienmodel, met goedkope kleding van niet-duurzame materialen en snel wisselende collecties, staat haaks op het beleid voor de lange termijn. Minder en duurzamer produceren is iets dat de industrie niet uit zichzelf gaat doen, onder meer vanwege de sterke concurrentie. Om kleding circulair in de markt te zetten moet er een rendabel verdienmodel aan ten grondslag liggen en dat ontbreekt nu nog vaak.
Een grote belemmering is dat niet alle circulaire verdienmodellen even geschikt zijn voor de verschillende marktsegmenten in de kledingindustrie: goedkoop – midden – premium – luxe. Een circulair verdienmodel als repair is alleen aantrekkelijk als de kosten van reparatie beduidend lager zijn dan de waarde van het kledingstuk. Reparatie van een kledingitem uit het goedkope segment weegt daarom vaak niet op tegen de aanschafprijs van een nieuw kledingstuk. Hetzelfde geldt voor rental. Waarom zou je iets eenmalig voor 10 euro huren als je het voor 20 euro zelf kan kopen? Rental is dan ook alleen aantrekkelijk en rendabel voor het premium en luxe segment.
Er moeten onderdelen, zoals knopen en ritsen, beschikbaar komen en reparateurs worden aangenomen of ingehuurd. Het resultaat is dat er binnen de kledingindustrie nog weinig circulaire verdienmodellen zijn die ook echt winstgevend zijn.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond