ING schaft TAN-code af
ING Bank stopt met de TAN-code bij internetbankieren. Na dertig jaar wordt deze verificatie gefaseerd afgebouwd.
ING-klanten krijgen op hun smartphone, laptop, pc en tablet dezelfde ervaring. In deze vernieuwde online omgeving bevestigen klanten hun opdrachten voortaan standaard met de ING Mobiel Bankieren App en niet meer met een TAN-code per sms of papieren lijst. Er zijn al 3,2 miljoen klanten die de Mobiel Bankieren App gebruiken.
De komende maanden worden alle particuliere klanten gefaseerd overgezet naar het vernieuwde Mijn ING, zo laat de bank vanochtend weten. Alle klanten met de Mobiel Bankieren App gaan dan ook over op mobiel bevestigen. Klanten die de app niet kunnen gebruiken, mogen hun opdrachten voorlopig nog wel met een TAN-code bevestigd. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief.
Voor zakelijke klanten wordt mobiel bevestigen reeds in maart 2018 geïntroduceerd, het vernieuwde Mijn ING Zakelijk volgt later. Wel krijgen alle particuliere en zakelijke klanten eind januari een nieuw inlogscherm in dezelfde stijl als de nieuwe omgeving.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
50 Reacties
Jos
Laten we hopen dat ING rekening houdt met 70-ers en 80-ers die eindelijk het thuisbankieren onder de knie hebben, geen smartphone hebben en graag de TANcodes overblijven tikken. Zij hebben geen behoefte hebben aan ”de nieuwste technologie, veilig, snel, meer grip en controle”.
jg
Exit veilig bankieren. Het grote voordeel van tancodes is dat de klant via een ander medium het af te schrijven bedrag en de ontvanger te zien krijgt ook zo een eenmalige code ontvangt, heel moeilijk te omzeilen. Buiten nog het feit dat, gezien voorgaande pogingen om klantengegevens commercieel uit te buiten, de ING (en waarschijnlijk ook de nederlandse overheid) deze app ongetwijfelt gaat gebruiken om klanten te volgen en zo veel mogelijk gegevens los te weken (contacten, locatie, betalingen).
Frank
Wanneer leren mensen nou eens dan niet elke verandering een verbetering is? Dit is het zeker niet, alleen al om wat Jos schrijft.
Chris
@Frank, wat wil je dan? Over 10 jaar nog steeds met zo’n papiertje met codes (30 jaar oud!) achter een pc zitten? Bovendien is dot misschien niet perse een verbetering (hoewel ik dat waag te beteijfelen), maar loopt ing natuurlijk ook tegen een hoop technische beperkingen aan door dit enorm verouderde systeem.
Peter Rutten
Het is inderdaad dat niet iedereen een smartfone heeft, en bovendien waar blijft de privacy en de veiligheid?
jg
@chris
De enige beperking voor de ING is dat het bij het huidige systeem niet mogelijk extra gegevens te verzamelen of push berichten met gerichte reclame te plaatsen, ergo de ING kan via het huidige systeem niet gemakkelijk commercieel aantrekkelijke data verzamelen of verkopen. Wat is er tegen de tan code of zelfs een papieren lijst ?
Phily Philipsen-Henskens
Ik heb maar een simpele telefoon. Kan bellen en gebeld worden plus een sms ‘ je versturen. Ben 79 jaar. Hoe moet dat nou? Dat is ontzettend klant onvriendelijk van ING.
Jaap
Wat dom dat ik dit als klant van ING (2 prive rekeningen en 4 zakelijke rekeningen) in de media moet lezen en niet persoonlijk iets van ING heb gehoord !!
Nel
Tan code wordt afgeschaft
Ik vind dit geen goede keuze van de ing ,ben al op leeftijd en er zo aan gewend en dan wordt dit veranderd NIET GOEDE????????
michel
Als het lezen van een artikel al niet lukt, dan moet je wellicht ook niet willen online bankieren. Er staat toch duidelijk dat “Klanten die de app niet kunnen gebruiken, mogen hun opdrachten voorlopig nog wel met een TAN-code bevestigd. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief.”
Dus.
Dan kun je nog gaan piepen dat je geen alternatief wilt (want je bent een gemiddelde Nederlander die tegen verandering is), maar wellicht is het alternatief wel eenvoudiger en veiliger is.
Willem
Belachelijk dat ING je gaat verplichten via een app te bankieren. Houden dus absoluut geen rekening met oudere klanten. Ben ook bang dat de veiligheid uit het oog wordt verloren.
ING niet doen of keuze aan de klant laten.
jg
@michel
Een D66er ?, in ieder geval de zelfde neerbuigende arrogantie tegen over de gewone NLer. Dit heeft niets met de weerzin tegen verandering te doen. Wat ze ook te bedenken, het haalt nooit het beveiligings niveau van het huidige SMS systeem. De opdracht en de bevestingen komen vanuit het zelfde platform. In het geval van een hack ( en die komt er gegarandeerd, de praktijk bewijst dat keer op keer) kan een programma niet alleen een opdracht wijzigen maar zelfs eigen opdrachten generen en bevestigen. Alleen heel erg goed gelovige personen geloven dat een encrytie niet kan worden gekraakt en dat het alternatief wellicht beter is.
dpatty
Het klopt wat eerdere personen aan geven. Veiligheid en privacy valt weg. En zij dwingen je om een smartphone aan te schaffen. Als zij dat betalen vind ik oké. Nogmaals voor ouderen wordt het alleen maar moeilijker om hier mee om te gaan. En waar blijft de service. Te gek voor woorden dat het je het via de media moet horen.
Ruud
Er zijn gelukkig meer banken dan alleen ING.
Theo
Langzaam maar zeker beginnen mij al die veranderingen en aanpassingen de strot uit te hangen. Ik heb een PC en ben niet van plan om nog andere dingen aan te schaffen voor de bank. De banken horen er voor de klanten te zijn en niet andersom.
Jan
Ondanks dat ik geen bejaarde ben gebruik ik ook de papieren TAN-codes (ondanks dat ING al jaren pusht om dit naar sms over te zetten). Immers:
– papier heeft geen stroom nodig en nooit een lege batterij
– papier heeft geen bereik nodig, ook niet op het platteland van O-Europa
– papier kan niet gehackt worden
– voor app moet extra betaald worden
Maar ja, waarom makkelijk en veilig doen als het ook hip, duur en onveilig kan ?
J.Homan
@ Ruud: welke Nederlandse bank heeft voor haar betaalrekening ook Tancodes op papier ?
bert
Inderdaad, verplichting tot Android/iOS telefoon is natuurlijk grote misser. Dat gaat klanten kosten.
Bank die het systeem het beste doet is Triodos: klein simpel kastje voor bevestigingscodes, maar belangrijkste: bij grote betalingen is invoer nodig van A) het bedrag en B) het bankrekeningnummer. Onmogelijk om dus met je bevestiging een Russische fakesitebouwer te betalen.
Bij Rabo heb je je pas nodig (bigfail) en moet je er maar op vertrouwen dat een zuurtjesQR code de juiste data bevat (security by obscurity).
Tan-codes zijn echt het alleronveiligst. Met een simpel nummer kun je iedere transactie goedkeuren, heel gevaarlijk.
Jan
Bert,
die simpele TAN-code heeft 6 cijfers, kans dat iemand random dus een goed cijfer geeft is 1 op een miljoen…bovendien moet die fraudeur dan eerst nog je gebruikersnaam en wachtwoord zien te achterhalen….
bovendien krijg je voordat om code gevraagd wordt nogmaals de hele opdracht te zien (die je zelf ingevoerd heb met bedrag en rek.nr) plus het totaal van het over te boeken bedrag; dus iets er tussen zetten valt meteen op
En wat is er zo veilig aan dat kastje? die code is opeens wel veilig? kastjes kunnen niet gestolen en gekraakt worden?
Peter
Naar het schijnt komt ING met een aanbieding van een uitgebreide versie van een iPad.
ING-klanten betalen 36 maanden € 10,00 en ING betaalt de andere helft.
Lijkt me een redelijke oplossing.
bert
sorry jan, maar je snapt het niet helemaal. bij ING kan je een nepsite maken, die op de achtergrond een andere betaling doet dan jij ziet, is algemeen bekend, ING heeft relatief veel fraude. alles is met malware te ondervangen (tan/gebruiksnaam/ww) dat kastje is niet zo makkelijk te faken, ze zijn self-destruct bij openschroeven, en de code werkt enkel icm banknummer en bedrag dat jij invoert. Nagenoeg niet te misbruiken, hooguit onder dwang. Je kunt de website van triodos wel faken, maar dan enkel tot 1000€ overmaken naar een mogelijk onbekend banknummer, bij bedragen daarboven valt een fraudeur direct door de mand.
Marja Verbeek van Maurik
Wat is er mis met de tancode via sms?
Mij bevalt dit heel goed, waarom zou ik verplicht de ING app moeten gaan gebruiken als via sms goed werkt?
Ik gebruik een wat oudere mobiel waarin geen ruimte voor allerlei apps is.
Ook weet ik zeker dat mijn schoonvader niet meer zal kunnen wennen aan een app.
Het lijkt mij erg klantonvriendelijk om deze service zo snel te beëindigen.
Daarom dien ik bij deze een klacht in.
Jos
Zijn er mensen van de ING die hier meelezen? Benieuwd naar een reactie.
Jan
sorry bert, maar je snapt het niet helemaal.
1) Iemand die zo dom is om naar een nepsite te gaan moet helemaal niet internetten….(tik in google gewoon ING in gevolgd door 2 spaties en weet het echte adres)
2) malware? ik gebruik Linux of een Chromebook en niemand komt op je computer
3) ING is de grootste dus ook de meeste fraude
4) tan-code werkt ook alleen maar icm rek.nr en juiste totaal-bedrag
peter:
ik wil helemaal geen iZooi.
Paul
De zoveelste verandering waar volgens mij miljoenen niet op zitten te wachten. Ik vind het werken met Tancodes via een simpel telefoontje prima. En zal dan ook geen smartphone aanschaffen. Ik heb moeite met mijn oude handen, om zo,n ding te hanteren. Ze zijn duur in de aanschaf, vereisen een abonnement, wat ook weer geld kost. Kortom zonder een redelijk eenvoudige oplossing, per eind 2018 zal ik overstappen naar een andere bank, en dat na 52 jaar. De meeste veranderingen van de afgelopen 10 jaar zijn zeker geen verbeteringen geweest. Enkel veel moeilijker voor ouderen.
Vinju
Afschaffing van de tancode zal voor menig oudere een ramp betekenen. Ten eerste ik heb geen geschikte telefoon. Ten tweede ik heb de verandering bekeken ik snap er geen moer van als 87 jarige. Laat voor deze groep de tancode in stand, daar kunnen wij goed mee overweg.
Het moet niet zo zijn dat je een andere bank moet gaan zoeken omdat de ING boven je pet gaat.
Vriendelijke groet Joop.
.
.
R. Schuurman
Allereerst moet ik zeggen, dat ik met de veranderingen geen moeite heb. Maar waar ik wel moeite mee heb, en dat zie ik niet terug in de voorgaande reacties, is de sneaky wijze van communiceren. Het is omdat de ING het wel moet communiceren maar het lijkt erop dat ze het liever niet hadden gedaan. Een directe persoonlijke benadering zou wel sympathiek zijn geweest. Er wordt telkens naar hun site verwezen onder het mom van “Het staat er toch”. Maar daar zie je, in vele vormen anders geschreven, alleen het zelfde verhaaltje. En dan dat heikel punt, de smartphone. Ik heb zelden meegemaakt dat een concern van deze omvang een verandering aankondigt maar daarbij een grote groep in ongewisse laat wat betreft het niet bezitten van een smartphone. Bij het ontvouwen van de plannen had het mij wel handig geleken om ook voor deze groep met een oplossing te komen. Een “alternatief eind 2018” is heel erg vaag en dus geen oplossing. Ik zou niet in mijn luie stoel achterover gaan leunen met de gedachte, dat er aan het eind van dit jaar er wel iets gaat komen. Maar wat dan? Met een bank dat zo met zijn klanten omgaat, ben ik helemaal mee klaar.
Ik groet u.
arnoud - huisarts
In onze huisartsenpraktijk zijn we verplicht om bij inloggen een code via onze smartphone in te toetsen, dat is two factor identification. Ik doe nu hetzelfde met ing bankieren en heb expres gekozen voor de sms tan code op een oude nokia zonder internet (prepaid). Volgens mij is dat net zo veilig als bankieren met een identifier van abn.
Mobiel bankieren lijkt me beduidend minder veilig, Juist het feit dat ing steeds maar benadrukt dat het zo gemakkelijk en veilig is (zonder verdere uitleg) maakt me wantrouwig. Volgens mij verschuift het risico zo flink naar de klant.
Vooral bij zakelijk bankieren (dat doe ik natuurlijk ook) waarbij je per dag gemakkelijk tienduizenden euro’s of eigenlijk nog veel meer kan overmaken, zou dit wel eens te onveilig kunnen zijn, vooral bij ongemerkt verlies (of diefstal) van de smartphone.
Hellen
Gewoon maar weer terug op acceptgirokaarten.
Een 83-jarige.
Sandra - therapeut - Botanisch in Balans holistische praktijk
Precies om reden die arnoud aangeeft, ideale manier om als zelfstandige veilig te bankieren. Dus ik zeg, TAN code houden.
Tinni
@jg
Jij bent nogal van de verschillen , toch ?
Michel is een D66’er en de anderen gewone normale doorsnee Nederlanders en van hen weet men dat die geen D66 stemmen.
Ik hoop dat wij ING-klanten een mooie oranje identifier te krijgen want ik heb zeker geen behoefte aan een speciale snijplank voor in de vaatwasser. Laat je dat ding 1 keer vallen of ga je erop zitten dan kan je gelijk niet meer internet bankieren !
Verder heeft deze emerce.nl website nu wel verzameld :
1 je naam
2 je emailadres
3 verdere info
4 dat je nog steeds klant bent bij ING
5 onze meningen over het verdwijnen van de tan-codes
6 dat de ING nog duurder wordt voor de klanten maar dan zit je wel bij een koninklijke bank
7 ik kom net van de ASN maar die hebben raar personeel en hun website is gebruikersonvriendelijk
Ik ben terug gekomen bij de ING vanwege de website en als we geen mooie oranje identifier krijgen eind 2018 dan wil ik graag een mini-mobiel die behalve een code stuurt je ook de hulpdiensten laat bellen voor gratis
Of is de ING niet te porren om behulpzaam te zijn ?
voorlopig nog 5 maanden tannen en daarna naar de bank of joy ! de blije bank !
roelof
Mensen indien ik niet meer met een tancode bij de ING kan betalen. Dan zal ik genoodzaakt zijn een andere bank te kiezen. Kijk er hebben het over veilig bankieren en daarom vindt ik tancode namelijk veilig bankieren. Alle transacties doe je dus vanuit je eigen huis. achter je pc. en niet met een mobiel elders. Waar mijn angst inzit bij deze verandering is dat we nu gegijzeld kunnen worden om de code te geven. Met een tancode thuis kun je die code niet geven omdat je die niet weet. Er zijn in het verleden al mensen ongekomen door deze codes te moeten geven. enkele jaren geleden nog bij ons in het dorp. Dus ING zorg dat er een alternatief blijft voor mensen zonder mobiel en mensen zoals ik
Kaat
Na 30 jaar trouwe dienst wordt de Tan code afgeschaft.Geen onvertogen woord is er over die Tan gevallen.Dus waarom niet nog 30 jaar erbij? Waarom moet er iets wat onveilig en onhandig is voor in de plaats komen?? Wat schuilt daar achter ING ? Ik vertrouw dit helemaal niet. Zeker niet in het licht bezien dat de directeur zich aan het verrijken is, terwijl we met zn allen de bank redden moesten.Van de winst heb ik niets gezien.Iemand?? En dan nu die witwas praktijken die nauwelijks bestraft worden.
Moet ik eens proberen,ik draai meteen het gevang in. Hier wordt zoals altijd met 2 maten gemeten.De burger mag redden wat er te redden valt en die kan je dan als een baksteen laten vallen.Hopelijk kunnen de nieuwe initiatieven als de Blije B en stichting Ons Geld op tijd soelaas bieden en kan ik overstappen.Zo niet, dan wordt het toch eerder dan gepland ING,,,,WEG ERMEE…!!
Wim
Allereerst de druk die ING op zijn klanten uitoefent vind ik op zijn zachts gezegd zeer hinderlijk. Vorige week kreeg ik een brief dat ik voortaan de betalingen met Mobiel bankieren App bevestig, terwijl ik deze app helemaal niet geladen heb, vandaag kreeg mijn vrouw bericht dat er in haar berichtenbox een bericht zou staan met betrekking tot de Mobiel Bankieren App terwijl mijn vrouw helemaal geen rekening bij de ING heeft (wij hebben wel een gezamenlijke rekening). Ik ben bovendien ook niet van plan voor dit doel een smartphone met daarbij behorend abonnement aan te schaffen (zeker gezien de “levensduur/bruikbaarheid” van de hardware dan wel software). Bovendien worden de kosten van het gebruik van de rekening hoger, moet de klant meer doen en wordt de service minder.
Jos
@Wim, dat bericht aan je vrouw lijkt mij spam.
Wij kregen een brief om op een kantoor langs te komen.
Mensen boven de 80 die al 20 jaar aan de papieren TANcode gewend zijn, gaan we natuurlijk niet proberen om aan de smartphone te krijgen. Om door ING aan de digitale mantelzorg gezet te worden is niet acceptabel.
Benieuwd wat deze club te vertellen heeft en wat het alternatief gaat zijn.
Jos
Update.
Gisteren bij een ING filiaal geweest. De aangeboden oplossing voor de papieren TANcode: de smartphone. Precies waar iemand van 80+ niet op zit te wachten.
Maar ”het wordt allemaal veel eenvoudiger”. Even hier klikken, extra code daar invoeren. Een lachertje dus.
Het beloofde alternatief was nog niet beschikbaar en er was bij dit filiaal nog niets bekend.
Iemand van ING die hier meeleest?
Martine
Tancodes worden afgeschaft.
Wát klant-onvriendelijk!
Veiligheid is belangrijk, klantvriendelijkheid en toegankelijkheid ook.
Qua programmatuur is een heleboel mogelijk.
Wie is verantwoordelijk voor de keuzes die worden gemaakt en de wegen die worden ingeslagen?
Dat vraag ik mij af.
Het wordt mij nu duidelijk dat de beleidsmakers KLANTVRIENDELIJKHEID, GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID en TOEGANKELIJKHEID VOOR IEDEREEN niet hoog in de het vaandel hebben staan.
Let vooral op mijn woorden: VOOR IEDEREEN.
Als klant van de bank sta je machteloos tegenover wat je wordt opgelegd…
Wat teleurstellend!!!!
Florrie Nijssen.
Beste mevrouw of meneer.
De TAN codes zouden worden afgeschaft.
Echter, de laatste weken moet ik bij een betaling juist weer de TAN codes gebruiken. Ook op mijn telefoon. Hoe kan dat?
Vriendelijke groet, Florrie Nijssen.
Kaat
WHAHAHAHAA Florrie, was mij natuurlijk ook opgevallen. Ik blij. Weet nog steeds het alternatief niet. Minder blij. Maar ik heb hoop. Dat voor de weigeraars de tan beschikbaar blijft. Ook per mobiel, dus dat zal het probleem niet zijn. Waarschijnlijk zul je dan moeten betalen…..want dat zal de motivatie zijn om de app in te voeren. Kosten. Ik neem aan dat jij ook geen app hebt?? Anders is dit wel heel vreemd te noemen…..Banken…?…je kunt er maar beter buiten blijven. Terug naar de loonzakjes en de huisbaas/energie meneer/zorg verzekering/internet en telefoon,tv, gewoon weer aan de deur. Banen scheppen heet dat….grinzzz….!!
A van den Tol-Munters
Voor mij staat ING momenteel gelijk aan een dictator , in het bijzonder voor OUDEREN, vaak bezit deze groep een Tablet met geringere capaciteit, waardoor men niet meer kan bankieren omdat de Tan Code vervalt. Aldoende wordt men (zonder enig gevoel of respect voor hun clientèle ) gedwongen tot aanschaf van nieuw Tablet met alle kosten van dien. Denk aan kosten aanschaf nieuw Tablet, bruikbare Hoes, alsmede 100 euro overzet kosten, in mijn ogen chique , wanneer ING deze door hen opgelegde , afgedwongen kosten zou vergoeden. ! A. Van den Tol-Munters.
ad
Ik werk nu al een tijdje met het nieuwe systeem en ik vind het een verbetering.
Niet meer wachten op je TAN code via SMS en die dan vervolgens weer intypen in je browser om te bevestigen, nu gebruik je gewoon een 5 cijferige pincode of vingerafdruk om te bevestigen vanuit de app. Ik heb al jaren niet meer ingelogd op mijn PC op het internetbankieren gedeelte van ING; en waarom zou ik? Alles gaat via de APP en het werkt allemaal super snel.
Sindskort kan je ook contactloos betalen met je iPhone en ING; werkt allemaal prima.
Ipv te ouwehoeren over hoe slecht ing wel niet is, zou je ook gewoon het gemak ervan in kunnen zien; nu kan ik overal super simpel gebruik maken van hun dienst.
n ja het is veilig, enkel door je eigen onhandige gebruik of naiviteit kan het misgaan met de app.
kaat
Jammer dat mensen die de APP onhandig of onveilig vinden ouwehoerers worden genoemd.
Het zijn mensen die een andere mening hebben dan u en mensen die de TAN niet onhandig vinden. Bovendien wil niet iedereen een smartphone. Is dat zo erg? Persoonlijk heb ik geen probleem met “wachten” op een code of het overnemen ervan. Ook dat is niet erg.
Prima dat het werkt voor u en prima dat er mensen zijn die hier anders tegen aan kijken.
Ad
Soms moet je gewoon overstappen en niet blijven hangen in verouderde dingen of het verleden. Ik vermoed overigens dat mensen hun “mening” baseren op de kop van dit artikel en de app nog niet eens hebben geprobeerd; dan zou je namelijk wel anders praten!
Ad
Oja, en de mensen die een smartphone te duur vinden… je hebt al een goede refurbished iphone 6 voor 150 euro en een abotje is iets van 20 in de maand. Als dat al te veel is….
Bovendien werkt de app ook op een tablet, heb je helemaal geen tel abo nodig.
Kaat
Persoonlijk vind ik een mening iets anders dan een oordeel.
Ik lees veel oordelen in uw betoog.
Al dan niet tussen de regels door.
Dat mag u doen en ik mag dat vinden.
Fijne dag nog.
Thei
Heb sinds kort een Chromebook, werkt perfect en wil hem niet meer missen.
Ad
Nu is het wel weer mooi geweest Kaat om mij in discredit te brengen door zo op de man te spelen.
Ik heb al genoeg argumenten aangedragen waarom de app een opluchting is en ik noem niemand een ouwehoer; enkel is hey gewoon niet waar wat er gezegd wordt omtrand de app of de ing. De app is niet slecht en de ing ook niet; dit is gewoon een keihard feit en niet eens een mening.
Een groepering zoals isis is slecht, een app die heel je bankrekening leegroofd of kleine kinderen aanzet om dingen te kopen; dat is slecht!
Kaat
Discrediet…?…
U mag van mij alles zeggen wat u wilt.
Lees maar.
Ik ook.
Jos
Ad,
probeer je eens te verplaatsen in mensen die 80+ zijn en niet handig zijn met een smartphone of een ING app. Je zit in een tunnel.
En hou je bij de echte feiten. Dat de ING en ING app niet slecht zijn en dat dat keiharde feiten zijn, waar haal je het vandaan? Dat is jouw perceptie.Ik ben met mijn ouders, ja 80+ bij een ING kantoor geweest. Zit een slimme meneer aan tafel die wel even klikt, over de smartphone schuift, vingerprintje hier, goedkeurinkje daar. Bla, bla. Handig toch? Drama.
Als laatste, niet iedereen heeft geld liggen voor een tweedehands iPhone en een abotje van 20 euro per maand om een ING app te kunnen gebruiken.
Ik zou zeggen, kom uit je App, kijk om je heen en probeer het nog eens.
Kaat
Jos, dat heb je helder en duidelijk gezegd.
En met humor, dat ook.
Waarvoor dank !!