Deel dit artikel
-

Joost Halkes (Fox-IT): ‘Ik heb een fascinatie voor tech’

Van de achterkant van Nederlands grootste webwinkel naar de voorkant van een van ’s lands bekendste cybersecuritybedrijven, Fox-IT. Managing Director Joost Halkes over z’n beweegredenen en zijn verre verleden als creatief ‘hacker’.

Vanwaar de overstap?
“Als alumnus van de TU Delft kende ik Fox-IT natuurlijk al. Ik ben altijd gefascineerd geweest door wat ze doen en welke technologie ze ontwikkelen. Een belangrijke reden voor de overstap is dan ook dat tech in het hart van het bedrijf zit en dat dat is wat ze verkopen. Via via ben ik zoals dat gaat in contact gekomen met oprichters Menno van der Marel en Ronald Prins. Behalve de inhoudelijke uitdagingen spreekt ook de bedrijfscultuur me erg aan.”

Wat is de rode draad in je carrière?
“Ik werk niet met plannen van een, drie, vijf of tien jaar, maar er zijn wel een paar elementen die steeds terugkomen. Zo zoek ik altijd naar een dynamisch groeiende omgeving met een internationale component. En steevast met een link naar technologie, e-commerce of hightech.”

Wat verwacht je bij Fox-IT te kunnen toevoegen?
“Er staan drie grote stromen op de agenda. Ondanks dat we veel geavanceerde technologie in huis hebben, wordt het nog een hele switch om daar concrete producten mee in de markt te gaan zetten. Dat vergt een andere manier van denken dan we tot nu toe hebben. Daarnaast willen we ons werkterrein geografisch verbreden. Naar buiten Nederland en België, internationaler dus. En een derde thema is het zoeken naar synergie met de NCC Group dat Fox-IT vorig jaar overnam.”

Dat wordt een behoorlijke kluif…
“Klopt, maar deze mix van onderwerpen ligt mij en brengt een aantal zaken uit mijn verleden weer naar voren. Bij Groupon heb ik bijvoorbeeld de internationalisatieslag naar acht landen begeleid. Ik kreeg daar altijd erg veel energie van. Ik deed daar internationaal ook sales en heb van dichtbij de transitie van startup naar beursgenoteerd bedrijf meegemaakt. Bij bol.com ben ik juist weer bewust bezig geweest met het ontwikkelen van een product voor partners.”

En wat ga jij leren?
“Fox-IT acteert in een behoorlijk specifieke markt. Op afstand heb ik affiniteit met de inhoud van het werk, maar er gebeurt enorm veel in deze markt die ik nog veel beter moet leren kennen. Zowel vakinhoudelijk als langs de as van b2b solution sales. Daarnaast is het leiden van een bedrijf in de volle breedte nieuw voor me. Hoewel ik daar bij Groupon redelijk wat ervaring mee heb opgedaan en ik natuurlijk zal klankborden met een vertrouwde kring. We hebben momenteel een directie van vijf man.”

Niet slecht voor iemand die ooit zelf hacker was…
“Nou ja, meer een ‘knutselaar’. Van jongs af aan heb ik inderdaad een fascinatie voor technologie, veelal elektrotechnische zaken en programmeren. Tijdens mijn studie hebben we daarom ook ter gelegenheid van de het 95-jarig bestaan van de studievereniging een gebouw omgetoverd tot een groot sms-scherm. En dat in de tijd dat zakenlui net hun eerste mobiele telefoon kregen. In dit geval kon je ons een bericht sturen dat vervolgens levensgroot op het gebouw werd geprojecteerd. Vooral gaaf als het buiten donker werd.”

Is technologie voor de huidige jeugd niet te vanzelfsprekend geworden?
“Nee. Er is altijd ‘nieuwe technologie’ geweest en de fascinatie daarvoor zal altijd blijven. Nederland staat bovendien open voor adoptie van dit soort nieuwigheden. Aan de andere kant: zowel bij bol.com als Fox-IT is het lastig om mensen aan te trekken die goed overweg kunnen met data en analytics. Daar lopen ook andere bedrijven tegenaan. Een disbalans die voor zover ik kan overzien ook nog wel even voort zal duren.”

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#153).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond