Deel dit artikel
-

Prosus neemt maaltijdbezorger Just Eat Takeaway over voor 4,1 miljard euro

Het Zuid Afrikaanse Prosus wil Just Eat Takeaway overnemen. Prosus biedt de aandeelhouders van Just Eat Takeaway 20,30 euro per aandeel in contanten. Het aanbod wordt unaniem gesteund door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Just Eat Takeaway.

Prosus ziet kansen om de groei bij Just Eat Takeaway nieuw leven in te blazen en gebruik te maken van zijn sterke ervaring in de sector om te innoveren en efficiëntie te stimuleren

Prosus heeft al een aanzienlijk portfolio voor maaltijdbezorging buiten Europa. Tegenwoordig beslaan de maaltijdbezorgbedrijven van Prosus meer dan 70 landen en bedienen ze meer dan 1 miljoen restaurants over de hele wereld. De huidige portefeuille omvat het volledige eigendom van iFood, het toonaangevende platform voor maaltijdbezorging in Latijns-Amerika; een belang van 28 procent in Delivery Hero, een wereldwijd maaltijdbezorgingsbedrijf; en een belang van ongeveer 4 procent in Meituan, ’s werelds grootste maaltijdbezorger. Prosus heeft ook een belang van 25 procent in Swiggy, India’s grootste bezorgplatform voor eten en boodschappen, dat onlangs een beursgang in India heeft afgerond.

Just Eat Takeaway is de op drie na grootste maaltijdbezorggroep ter wereld. Het bedrijf is actief in 17 internationale markten, met 61 miljoen actieve gebruikers en meer dan 356.000 lokale partners.

Just Eat Takeaway CEO, Jitse Groen: ‘Just Eat Takeaway is nu een sneller groeiend en winstgevender bedrijf, dat zich voornamelijk richt op Europa. Prosus steunt onze strategische plannen en zijn aanzienlijke middelen zullen helpen om onze investeringen en groei op het gebied van maaltijden, boodschappen, fintech en andere aangrenzende sectoren te versnellen. We kijken uit naar de toekomst samen.’

Het nieuws werd vanochtend bekend gemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. Na de verkoop van Grubhub komt 85 procent van de handelsomzet van Just Eat Takeaway uit de groeiende en winstgevende segmenten in Europa en het VK en Ierland.

De bruto transactiewaarde groeide met 2 procent voor de groep met uitzondering van Noord-Amerika. De handelsomzet inclusief Noord-Amerika bedroeg in 2024 26,3 miljard euro.

In Noord-Europa steeg de handelsomzet met 4 procent in constante valuta tot 8 miljard euro in 2024, vergeleken met 7,7 miljard in 2023.

De totale omzet bedroeg ruim 5 miljard euro in 2024, een daling van 1 procent ten opzichte van 5,14 miljard in 2023. Deze daling was voornamelijk te wijten aan lagere ordervolumes, veroorzaakt door zwakkere marktomstandigheden in Noord-Amerika en Zuid-Europa en Australië.

De aangepaste EBITDA verbeterde aanzienlijk tot 460 miljoen in 2024 van 339 miljoen in 2023, met de grootste verbetering in het VK en Ierland, voornamelijk als gevolg van een verbetering van de uitvoeringskosten per bestelling en efficiëntie in marketing.

Het nettoverlies verbeterde in 2024 naar naar 1,645 miljoen euro van 1,846 miljoen in 2023 en werd voornamelijk gedreven door verliezen van Grubhub.

Just Eat Takeaway CEO, Jitse Groen: ‘In 2024 hebben we onze producten ontwikkeld, ons partnerbestand verder uitgebreid, met name in verticals zoals supermarkt, elektronica en farmacie, en hebben strategische portfoliobeslissingen genomen die het bedrijf goed positioneren voor succes op de lange termijn. Na de verkoop van onze Amerikaanse activiteiten is Just Eat Takeaway.com een meer gericht, sneller groeiend en winstgevender bedrijf geworden.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond