Just-Eat naar de beurs
De orderbalie van veel bezorgrestaurants in Europa, Just-Eat, maakt zich op voor een beursgang in Londen. De Denen willen 100 miljoen pond ophalen.
Dat maakten ze vanochtend aan de markt bekend. Al enkele maanden waren er signalen dat een beursgang op til stond.
Het nieuwe geld wil de onderneming investeren om verder te kunnen groeien op de dertien bestaande en nieuwe markten.
Een belangrijke component in die groei is het mobiele kanaal. De merkbekendheid in combinatie met het mobiele kanaal zorgt ervoor dat Just-Eat de klikprijzen voor reclame bij zoekmachines goed onder controle heeft. Anders gezegd: consumenten grijpen vanzelf naar de app om orders te plaatsen. Google is daar niet per se meer voor nodig.
Een bijkomende ontwikkeling is dat mobiel bestellenden consumenten ook steeds vaker aangeven dat ze de bestelling willen ophalen. Just-Eat is gegroeid als faciliteerder van thuisbezorgingen, maar de app zorgt voor gedragsverandering.
In Engeland verliep in december 53,8 procent van de bestellingen via het mobiele kanaal.
Een Nederlandse aandeelhouder die van de beursgang kan profiteren, is Laurens Groenendijk. Hij verkocht zijn hapgids ook aan Just-Eat en tuigde daarna de Beneluxactiviteiten voor Just-Eat verder op. Tegenwoordig is hij niet meer bij de dagelijkse praktijk betrokken, want tuigt Treatwell.nl op. Dat is een site waar consumenten afspraken bij kapper, masseur of spa online kunnen inboeken.
Just-Eat realiseerde in 2013 een omzet van 96,8 miljoen pond (+62%) en een winst (ebitda) van 14,1 miljoen pond (+518%).
Het bedrijf realiseert per order gemiddeld een omzet van 2,11 pond, een toename van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2013 verzorgde het 40,2 miljoen orders, 59 procent meer dan in 2012, voor 36.415 aangesloten restaurants.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond