Kansspelautoriteit grijpt in bij goksponsoring
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft drie aanbieders op de vingers getikt voor incidenten rondom sponsoring. Sinds 1 juli 2024 zijn er nieuwe regels rondom sponsoring. Dit houdt in dat het sponsoren van televisieprogramma’s en evenementen niet meer mag. Tot 1 juli 2025 is alleen sportsponsoring nog toegestaan, daarna mag ook dat niet meer.
Bij sportsponsoring mogen aanbieders zich niet richten op kwetsbare groepen, waaronder minderjarigen en jongvolwassenen. Het is de verantwoordelijkheid van de kansspelaanbieder om zich te allen tijde aan deze regels te houden, ook als er derde partijen bij de sponsoring betrokken zijn. Daar zag de Ksa het meermaals misgaan.
Eén aanbieder had in het verleden een sponsorcontract met een organisator van een nationaal evenement. Ondanks dat deze overeenkomst was afgelopen, bleef de organisatie de promotiematerialen gebruiken waarop de naam van de aanbieder stond, terwijl dit na 1 juli niet meer mocht. De aanbieder heeft na de waarschuwing door de Ksa direct haar logo op de promotiematerialen laten verwijderen.
Ook bij een tweede aanbieder ging het mis in afspraken met een derde partij. De aanbieder sponsorde een groot sportevenement. In de aanloop naar het toernooi hebben kinderen en jongvolwassenen gesport op de locatie. Reclame-uitingen van de aanbieder waren daardoor ook buiten de sportwedstrijden te zien, en dat bovendien door een kwetsbare doelgroep. De Ksa benadrukte opnieuw dat de aanbieder zélf verantwoordelijk is voor de sponsoruitingen en de zichtbaarheid daarvan en er dus alert op had moeten zijn dat deze ook buiten het toernooi zichtbaar waren.
Bij de derde aanbieder ging het mis in een sportwebshop: daar werden T-shirts van een bekende sporter verkocht met daarop het logo van de aanbieder, als shirtsponsor. Deze shirts waren ook in kindermaten verkrijgbaar, waarmee de reclame zich richt op een kwetsbare doelgroep, wat niet is toegestaan. De aanbieder heeft onmiddellijk actie ondernomen om ervoor te zorgen dat de kindermaten niet meer het logo van de aanbieder dragen.
In deze drie gevallen heeft de Ksa de regels rondom sponsoring nogmaals aan de aanbieders uitgelegd. Bij een volgende overtreding treedt de Ksa mogelijk handhavend op.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond