Kifid: bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
In een deze week gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid staat dat banken voor het identificeren van een klant mag vragen om een verificatiefilmpje. Het gebruik van een video opname om de identiteit te controleren betekent niet vanzelf dat ook biometrische gegevens worden verwerkt. Kifid volgt met deze conclusie de bevindingen van twee deskundigen op het gebied van antiwitwas- en privacyregels.
Een tweetal consumenten opent een online spaarrekening bij LeasePlan Bank, een bank die haar diensten alleen via internet aanbiedt. Ze kunnen de spaarrekening pas gebruiken nadat de bank hen als nieuwe klant heeft kunnen identificeren. Hiervoor moeten zij onder meer een foto van het paspoort uploaden, een bedrag van 1 euro overmaken vanaf een betaalrekening op hun eigen naam, en een filmpje uploaden.
Het uploaden van dit zogenoemde verificatiefilmpje mislukt. Het identificatieproces is uiteindelijk geannuleerd en de online spaarrekening is gesloten. De betrokken consumenten beklagen zich eerst bij de bank een daarna bij Kifid over de verplichting om een verificatiefilmpje aan te leveren, waarmee de bank volgens hen biometrische gegevens zou verwerken.
Met kennis van de adviezen en wat betrokken consumenten en de bank hebben verklaard, oordeelt de Geschillencommissie dat deze online bank van een nieuwe klant een verificatiefilmpje mag vragen om de identiteit te controleren.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond