Knab moet slachtoffer bankhelpdeskfraude vergoeden
Knab moet een klant die via bankhelpdeskfraude is opgelicht zo’n 49.000 euro vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De klant werd vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als beveiligingsmedewerker. Op diens verzoek installeerde de klant het programma AnyDesk, waarmee zijn laptop door de oplichter kon worden overgenomen.
In totaal werd zo’n 50.000 euro naar verschillende rekeningen bij andere banken overgemaakt. Nadat de klant zich realiseerde dat belde hij Knab. De bank kon slechts 1100 euro veiligstellen.
De klant wilde dat Knab de resterende 49.000 euro vergoedt. Volgens de bank ging het om van toegestane betalingstransacties. De klant heeft instemming verleend via de in de Algemene voorwaarden overeengekomen vorm en procedure, te weten goedkeuring via de KnabApp.
Omdat de klant ontkent dat hij met de betalingstransacties heeft ingestemd, moet volgens Kifid bank bewijzen dat de betalingstransacties zijn geauthenticeerd. Dat bewijs is achterwege gebleven.
Naar het oordeel van de commissie is alleen komen vast te staan dat de consument AnyDesk op zijn laptop heeft geïnstalleerd, internetbankieren heeft opgestart en zijn paspoort heeft getoond ‘ter verificatie’.’
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond