LEGO: fans delen 20x meer content dan wij
Ondanks zijn eigen social miljoenenpubliek wint LEGO het qua volume niet van zijn fans, die delen tientallen keer meer content dan de Deense speelgoedfabrikant zelf.
Dat vertelde Lars Silberbauer Andersen, baas Social and Video, recentelijk. Hij hecht intrinsiek ook veel waarde aan dat getal, omdat hij het belangrijker vindt wat zijn publiek deelt dan LEGO zelf. Ze doen het reclamewerk in feite voor hem.
De twee belangrijkste sociale motieven van zijn publiek blijken vrij eenvoudig: samen bouwen en trots zijn op eigen creaties. Voeg daar het bereik van socialmedia aan toe en LEGO heeft een eigen netwerk van creatieve ambassadeurs.
Als merk speelt LEGO meer een faciliterende rol richting zijn publiek. Het reikt de ideeën, thema’s, handvatten en – natuurlijk – de middelen aan.
De speelgoedfabrikant is ook zelf erg actief op socialmedia. Op YouTube heeft het twee miljoen abonnees en 3,4 miljard views, op Instagram 1,5 miljoen volgers en op Facebook 11 miljoen likes.
Een lezing door Lars Silberbauer Anderson eind 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=QgSPg_z_8JQ
Foto: mczonk (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
bert
Dit zouden meer merken moeten doen. Neem bijvoorbeeld Nintendo. Die graven momenteel hun eigen graf met alle takedown verzoeken aan het adres van Youtube fans.
Daan
Dit is dus een fantastische strategie voor merken die hun klanten iets (creatiefs) laten maken. Immers, je moet natuurlijk wel iets te delen hebben. Chapeau in ieder geval.