Deel dit artikel
-

Meer functies Proton Docs voor zakelijke teams

De Zwitserse provider van veilige, private clouddiensten Proton breidt zijn Docs-tekstverwerker uit met functies voor zakelijke teams.

Gebruikers van de online tekstverwerker kunnen sinds deze week hun bestanden delen met andere gebruikers, maar met behoud van de end-to-end encryptie. Het is voor derden niet mogelijk mee te lezen.

Zakelijke gebruikers die in teamverband werken zijn vaak ook gebaat bij de functie ‘track changes’ of ‘suggereer correctie’. Deze zijn in de recente release aan Docs toegevoegd.

Grotere bedrijven stellen vaak eisen aan beveiliging en privacy van hun cloudproviders. Proton Drive en Docs faciliteert naar eigen zeggen het voldoen aan regelsets als HIPPA, CPPA en GDPR.

Zo’n vijftigduizend veelal kleine en middelgrote bedrijven zijn klant bij Proton Drive.

Proton uit Zwitserland begon als maildienst en breidde in de loop van de jaren uit met zaken als Calendar, Drive en Docs. Anders dan bijvoorbeeld Amerikaanse techbedrijven heeft het privacy en veiligheid hoog in het vaandel staan. Daarom verdient het zijn geld niet met online reclame en het afgrazen van gebruikers. Het werkt met een freemium-model.

In landen met onderdrukkende regimes en waar telecomnetwerken als politiek drukmiddel worden gebruikt, is de VPN-dienst gratis te gebruiken.

Proton houdt zijn financiële broek bewust zelf op en neemt geen venture capital aan. Dat zou een onwenselijke afhankelijkheid creëren. Dat beperkt het bedrijf echter wel in zijn groeisnelheid.

Zeker op de zakelijke markt, zo legde product manager VPN Antonio Cesarano recent aan Emerce uit, moeten de Zwitsers het hebben van merkbekendheid. Performancecampagnes zijn duur en vanuit privacyoogpunt niet te doen.

“Gebruikers komen bij ons vanwege de veiligheid die we bieden en ons merk. Als ze ons aanbod beter leren kennen, stapt een deel over naar bijvoorbeeld encrypte e-mail en de anderen diensten.”

“Wanneer het druk is? Als ergens de geopolitieke druk toeneemt. Dan kan het onverwacht plotseling echt super druk zijn. Denk aan de uitbraak van de oorlog in Oekraïne. Daarvan hebben we geleerd hoe onze diensten op te schalen en te optimaliseren.”

Foto: Marvin Meyer, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond