Meubels snelste Duitse e-commercestijger
Er staan twee nieuwe categorieën in de Duitse top 5 Meest Verkochte productgroepen: dat zijn Meubels en huishoudelijke artikelen.
Na Kleding en Elektronica is de groep ‘Möbel, Lampen und Dekoration’ qua omzetvolume de grootste, wanneer wordt gekeken naar wat Duitser het meest online kopen. Aan meubels gaven ze in het derde kwartaal voor 960 miljoen euro uit.
Deze groep is de snelste stijger. Ten opzichte van vorig jaar werd er 33 procent meer verkocht aan wooninrichting. Die groei komt in ieder geval terecht bij IKEA, Amazon, Home24, Westwing (beide uit stal van Rocket Internet) en mogelijk ook bij lokale shops.
Kleding is veruit de grootste productgroep, met 3,1 miljard euro (+22%), gevolgd dor Elektronica & Telecom met 2,1 miljard euro (+11%)
De Duitse zusterorganisatie van Thuiswinkel.org. BEVH, rekent voor dat de meubelmarkt maar voor 7 procent op internet zit. Vrijwel alle economische activiteit vindt plaats in het offline domein.
Een andere nieuwe productgroep in de top 5 is ‘Haushaltswaren und –geräte’. Die staat onderaan in dat toplijstje, maar niettemin illustratief voor een verschuiving in e-commerce. Internetkopen wordt algemeen, voor alle typen, soorten en maten producten en diensten.
De online omzet in huishoudelijke artikelen steeg afgelopen jaar met 27 procent tot 905 miljoen euro.
De nummer vierplaats gaat naar ‘Schoenen’: 923 miljoen euro, goed voor een stijging van 5 procent.
De Duitse consument gaf in het derde kwartaal in totaal 13,7 miljard euro uit bij webwinkels, elf procent meer dan vorig jaar. Duits e-commerce is in een kwartaal groter dan in Nederland in een heel jaar.
Foto: Sho Ito (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond