Mobiel maaltijden bestellen bij Google en Vodafone
Medewerkers van verscheidene Nederlandse bedrijven gaan komende maanden een nieuwe manier testen om voorverpakte maaltijden te bestellen.
In de bedrijfskantine van Vodafone en op kantoor bij Google wordt technologie van de startup Yes.Tap geïnstalleerd. Klanten en personeel kunnen daar eten bestellen en betalen door met hun telefoon tegen een afbeelding te ‘tikken’. Ze hoeven niet in de rij te staan en kunnen de order direct afhalen.
Een combinatie van NFC, mobiele app en optioneel ook iBeacon zorgt ervoor dat een computer precies weet wie wat wanneer bestelt en waar hij zich bevindt. Supermarkten kunnen zo bijvoorbeeld bij de schappen Lichaamsverzorging veel meer en duurdere cosmetica aanbieden via de app dan wat er fysiek in de schappen ligt. Klanten die stilstaan bij dat schap zouden een signaaltje kunnen krijgen dat hen naar de mobiele webshop lokt.
Bij Google Nederland lost het bedrijf een ander probleem op. Personeel van het technologiebedrijf kunnen de hele dag gratis eten, maar in het avondeten wordt daar niet in voorzien. Via een speciale app kunnen de Googlers over een paar weken pakketten ingrediënten voor diners bestellen bij Bilder & De Clercq.
Vodafone in Amsterdam gebruikt de nieuwe technologie om de wachtrijen in het personeelsrestaurant op te lossen. En de Amsterdam Arena zet de mobiele technologie vanaf volgende maand in om sneller orders in de horeca te kunnen verwerken.
Kinson Yip, een van de oprichters van het bedrijf, vertelde gisteren op Emerce Eretail dat hij met zes grote merken tot vier miljoen Nederlanders zou kunnen bereiken. Hij zoekt ook aansluiting tot hardwareleveranciers in de Nederlandse en – later – internationale retail.
Gisteren riep hij bezoekers van het congres op om contact te leggen om na de zomer samen praktijkproeven op te tuigen. Tegen het einde van het jaar wil hij een financieringsronde kunnen afronden om het binnen Startupbootcamp ontwikkelde ontwikkelde systeem internationaal uit te rollen.
Update 19-03-2014 19:04 uur
Anders dan eerder in dit bericht vermeld gebruikt Jumbo Supermarkten de techniek van Yes.Tap niet. “We zijn echter zeer ver verwijderd van gebruikmaking van deze techniek”, aldus een woordvoerder.
Foto: Xiaojun Deng (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Bart Jaspers
NFC betekent “not for commerce”. Extra (fysieke) tokens te gebruiken om je als consument te identificeren, vereist ook weer fysieke terminals om die fysieke nfc-tokens van consumenten uit te lezen. Dus extra hardware, –investeringen, -afschrijvingen, -faalkansen, en dus kosten en dus *niet* de oplossing.
Zowel merchants als consumenten gaan gewoon via Apps communiceren; sneller, goedkoper, veiliger, beter te combineren met payment, coupons, loyalty, CRM etc. etc. NFC is een technology push die het niet gaat halen. Vanwege de zelfde reden dat [low energy blue tooth] het ook niet gaat halen; te veel hardware.