Deel dit artikel
-

Multiplay-markt groeit door overname Youfone door KPN

De overname van Youfone door KPN zorgde in het tweede kwartaal van 2024 voor een duidelijke groei in de Nederlandse multiplay-markt. En dan met name in de markt van FMC (Fixed-mobile convergence), breedbandinternet gecombineerd met mobiele telefonie en eventueel uitgebreid met vaste telefonie en/of tv. Dit blijkt uit recent onderzoek door Telecompaper.

In deze periode steeg het totale aantal FMC-huishoudens met 101.000 tot 3,69 miljoen. Dit komt neer op 54,8 procent van de totale multiplay-markt, waaronder ook breedbandcombinaties zonder mobiele telefonie vallen.

Door de overname vormen veel breedband- en mobiele producten van Youfone ineens een combinatie van KPN. Het gaat bijvoorbeeld om Youfone-breedbandaansluitingen via het DSL- en glasvezelnetwerk van KPN. Aan het eind van het tweede kwartaal waren er ongeveer 58.000 mensen die dit product afnamen. Door deze en andere nieuwe combinaties steeg het aantal multiplay-klanten bij KPN in Q2 met 69.000. Door de toename van FMC-abonnees groeide ook de totale multiplay-markt. De afgelopen jaren was de trend juist negatief.

In totaal hebben 6,74 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay-abonnement, bijna 3,7% meer dan een jaar eerder. De verschillende aanbieders genereren ermee bijna EUR 1,4 miljard omzet. Marktleider is VodafoneZiggo, goed voor 42% van het totale aantal multiplay-abonnees. Dit marktaandeel daalt, terwijl het multiplay-potentieel van de aanbieder aanzienlijk is. Nog niet de helft van Ziggo-breedbandklanten heeft namelijk mobiele telefonie via Vodafone of Hollandsnieuwe. KPN volgt met een aandeel (naar aantal abonnees) van 36,2%, op afstand gevolgd door Odido, Delta en Caiway. De marktaandelen van Odido en Delta groeiden het afgelopen jaar gestaag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond