Deel dit artikel
-

‘Nederland is influencermoe’

Het grootste deel van de influencers wordt niet vertrouwd. Het online publiek wordt moe van alle gesponsorde producten. Daarnaast worden ze steeds meer bewust van het feit dat influencers worden betaald om producten van merken te promoten. Dat blijkt uit onderzoek van de Reputatiefabriek onder 1018 respondenten.

Zo’n 88 procent van de internetgebruikers gebruikt sociale media. Zestig procent zegt dat ze via deze online platformen influencers volgen. Toch geeft maar 14 procent aan bepaalde influencers ook echt te vertrouwen.

Het wantrouwen is voornamelijk ontstaan door het promoten van een onrealistische levensstijl of producten van derden, het gebruik van bewerkte foto’s en de inzet van nepvolgers.

Het vertrouwen neemt wel toe als de influencers transparant zijn over samenwerkingen met commerciële partijen.

De helft van de respondenten geeft aan wél vertrouwen te hebben in het nieuwe fenomeen micro-influencers. Dit zijn minder bekende influencers met 50.000 of minder volgers, zoals foodbloggers, fitnessgoeroes of reizigers. Hun informatie is geloofwaardiger.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn

De term influencer laat mijn bloed koken, influencers zelf zijn gewoon verwende kinderen en zijn de ondergang van Nederland. Als niemand straks meer “normaal” werk wilt doen omdat iedereen de jetset lifestyle van de “influencer” adoreert; zal de hele boel inelkaar vallen.

Bedankt big tech….

Marty

Interresant artikel over influencers en social media:

https://www.salon.com/2019/05/26/are-influencers-inherently-authoritarian/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond