Nederland wil internet-tv, maar met behoud van RTL en NPO
Nu veertig procent van de Nederlandse huishoudens internet op televisie heeft, veranderen ook de kijkwensen. Het aanbod wordt gemêleerder, maar Nederland wil niet af van twee vaste waarden: het lineaire aanbod van RTL en dat van NPO.
En Nederland ook precies in die volgorder belang aan zijn live tv-zenders. RTL staat bovenaan (56%) en NPO op nummer twee (53%), zo laat een nieuw onderzoek van Telecompaper zien. Bij SBS ligt de verhouding op ongeveer fifty-fifty.
Een meting in het eerste kwartaal van 2017 laat zien dat consumenten best meer of andere zenders willen als het tv-signaal niet meer via de kabel maar via internet binnenkomt. Voorwaarde is dan wel dat ze het lineaire aanbod van RTL en NPO houden. Aan alle andere zenders en tv-netwerken hecht niet iedereen zo veel belang.
Afgelopen week werd duidelijk dat er in Nederland rond de 2,3 miljoen abonnees op Netflix zijn. De kijktijd bij deze videotheek gaat ten koste van de kijktijd bij andere zenders.
Het aantal huishoudens met werkend internettoegang op de televisie is begin 2017 met veertien procent gestegen tot 42 procent. Zo bleek pas uit onderzoek van SKO. Bij dit tempo heeft volgend jaar meer dan de helft connected tv en kunnen ‘over the top’-diensten serieus gaan concurreren met het aanbod van de tv-netwerken.
Foto: Christian Schirrmacher (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond