Nieuwe interface en AR-bril bij Snap
Met de vernieuwing van zijn app en de lancering van de volgende generatie AR-bril legt Snap de basis voor groei, in omzet en technische mogelijkheden.
Gisterenavond presenteerde CEO Evan Spiegel tijdens een partnerbijeenkomst in de VS een lange reeks vernieuwingen aan de app Snapchat en het ecosysteem er omheen. Emerce kreeg voorinzage in de presentaties.
De grootste verandering voor de dagelijks 430 miljoen gebruikers is de interface van de foto-app. Chat en Maps worden samengevoegd links- en Stories en Spotlights in een knop rechtsonder.
“Snapchatters zullen een nieuwe kijkervaring vinden die Stories en Spotlight-video’s combineert. Het wordt aangestuurd door ons allereerste uniforme aanbevelingssysteem, wat zorgt voor de meest gepersonaliseerde ervaring tot nu toe. Video’s van vrienden krijgen prioriteit en aanbevelingen zijn gebaseerd op wat Snapchatters graag delen met hun achterban, wat trending is in hun kring en natuurlijk wat ze graag bekijken.”
Ontwikkelaars van software en lenzen en creators (fanatieke snappers) krijgen op hun beurt meer middelen om mee te werken. Dat varieert van sjablonen voor creators en een knop publiek-privaat bij het posten tot Snap-lenzen voor schermen in meer sportstadions en AI-tools voor Lens Studio.
Snaps doel is meer creativiteit en interactie in de app te faciliteren. Dat moet leiden tot meer reclame-inkomsten, want die geldstroom staat de laatste maanden onder druk.
Spiegel zei onlangs in een update aan zijn medewerkers: “Onze reclamebusiness groeit langzamer dan die van onze concurrenten. De groei van deze tak is een van de belangrijkste fundamenten onder ons omzetpotentieel voor de lange termijn. En investeerders zijn bezorgd dat we niet snel genoeg groeien.” Dat laatste vertaalt zich in een beurswaarde die op tien procent van de piek staat en nu op de bodem zijn.
Creators kunnen binnenkort meer interactie- en demografische data over hun publiek exporteren. Daarmee kunnen ze op hun beurt adverteerders verleiden om met hen in zee te gaan.
CEO Spiegel, mede-oprichter van Snap, wil daarnaast de tak voor performance advertising op- en uitbouwen. De reclame-omzet bestaat nu voornamelijk nog uit geld uit brandingbudgettenk.
Een paar sneren naar Apple konden niet missen toen Snap zijn nieuwe Spectacles presenteerde. Snaps internetbril is, in tegenstelling tot de hardware van Apple en Meta, een ‘echte’ bril. Het apparaat is te dragen als een bril en de glazen fungeren als kleine projectieschermen. Doorzichtige projectieschermen. Dat faciliteert spielerei met lenzen en onderhoudende apps.
Spectacles, de vijfde generatie internetbril van het Californische bedrijf, draait op het zelfontwikkelde besturingssysteem Snap OS. “Het maakt gebruik van onze eigen technologie, waaronder LCoS-microprojectoren en golfgeleiders. Daardoor worden levendige, scherpe beelden gecreëerd, zowel binnen als buiten – zelfs in direct zonlicht. Met twee Snapdragon-processors van Qualcomm, verdeelt deze infrastructuur de rekenwerklast over de twee processors, wat meeslepende ervaring mogelijk maakt, terwijl het stroomverbruik wordt verminderd en de warmteafvoer wordt verbeterd. Spectacles leveren tot 45 minuten ononderbroken standalone runtime.”
Eerst komt de ontwikkelaarsversie op de markt, voor 99 dollar maand. Als deze groep voldoende toepassingen heeft gemaakt komt de consumentenversie van de nogal lompe bril uit.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond