Nieuwswaarde rond corona neemt in derde week duidelijk af
De nieuwswaarde rond de coronacrisis lijkt in de derde week duidelijk af te nemen. Die conclusie trekt Niels Bruinsma (Abovo) mede op basis van het zoekvolume van Google Trends.
Die afnemende nieuwswaarde zien we volgens Bruinsma ook terug in het kijkgedrag. Hoewel in de afgelopen week (week 13) de kijktijd met 239 minuten nog steeds fors hoger ligt dan aan de periode voorafgaand aan de crisis (205 minuten), is ook hier de daling al ingezet.
Opvallend verder is dat de kijktijd op alle variabelen afneemt, zowel wat betreft live content kijken als ook diezelfde content uitgesteld kijken. Dat is inclusief het kijken naar Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+.
Opvallend omdat mensen nog steeds thuiswerken, de scholen nog steeds dicht zijn en ook evenementen en andere activiteiten buitenshuis nog steeds niet mogelijk zijn.
Eigenlijk profiteert alleen STER (NPO) van de toegenomen kijkminuten, in ieder geval wat betreft de doelgroep van 25 jaar en ouder. Kind van de rekening is in alle leeftijdsgroepen BrandDeli, hun content wordt momenteel fors minder geconsumeerd.
De toegenomen kijktijd vertaalt zich echter niet in meer reclame. Veel adverteerders haken af omdat hun fysieke locatie dicht is of ze om een andere reden zijn gestopt met communiceren. Opvallend is dat Talpa de hoogste blokbezetting weet te realiseren, terwijl zij aangeven de grootste problemen te ondervinden van deze crisis.
Ook radio wordt in deze crisis meer geconsumeerd, al is de toename volgens Abovo minder groot dan bij televisie en online. De cijfers leren dat er met name in de eerste week meer luisteraars bij gekomen zijn en in de tweede week vooral langer is geluisterd.
Bureau Kantar signaleert op zijn beurt veranderend mediagedrag. In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top 13 lokale Nederlandse nieuwssites. Toen op 15 maart in Nederland de lockdown werd aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers van deze websites naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.
Consumenten vertrouwen daarbij op oude vertrouwde nieuwsbronnen, blijkt ook uit Kantars COVID-19 barometer.
Het gebruik van Facebook is daarentegen licht gedaald, van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.
De richtlijn ‘blijf thuis waar mogelijk’ heeft ook een zeer duidelijke impact op het bezoek aan en gebruik van sites en apps als Google Maps. In de meest recente periode na de aankondiging van de lockdown daalde het bereik van Google Maps van 3,5 miljoen gebruikers per dag naar minder dan 2 miljoen gebruikers per dag.
Foto Martin Sanchez via Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond