Deel dit artikel
-

‘Omzet online radioreclame verdubbelde in 2016’

De omzet van online radio-exploitant The Media Exchange groeide in 2016 richting de twee miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. “Je merkt dat directies van radiozenders nu gereed staan om goed te investeren in digitalisering”, aldus TME-directeur Arthur Hoogendijk.

Naast de omzet verdubbelde ook het aantal adverteerders dat het tradingplatform The Media Exchange inzette. De teller stond eind 2016 op 160. Deze zetten het platform in om op programmatic wijze ruimte in te kopen op de aangesloten themazenders van onder meer Talpa Radio, Qmusic, 100%NL en SLAM!

Hoogendijk bouwt sinds drie jaar aan The Media Exchange en merkt dat de mediawereld begint aan te slaan op online radio. Adverteerders komen terug en nemen grotere budgetten mee. Achter de schermen wordt met MeMo2 veel onderzoek gedaan naar het effect van deze reclames gedaan, zodat adverteerders budgetvergrotingen kunnen verantwoorden.

“De multiclient onderzoeken laten de toegevoegde waarde zien in bereik, brand KPI’s en data. Dit soort cijfers zorgt er met name voor dat het recurring business wordt. Online radio wordt ondertussen standaard meengenomen in de mediaplannen van 2017. Diensten als Spotify en The Media Exchange zijn standaard onderdeel van de zendermix geworden.”

“Bedrijven die halverwege 2016 instapten voor experimenten praten nu over deelname voor een heel jaar. Het grote voordee van online radio is dat de luisteraar erg dichtbij internet is en met klik naar een site of app gaat. We vermoeden ook dat de merkbeleving intenser is omdat veel mensen met koptelefoons op luisteren.”

Adverteerders gaven in 2016 netto voor pakweg 180 miljoen euro uit aan radioreclame. Hoogendijks onderneming pakt daarvan tussen de een en twee miljoen euro.

De oprichting van de nieuwe internetdivisie OMX van radiosaleshuis OMS zal ook bijdragen aan de groei van het medium.

De bij The Media Exchange aangesloten zenders hebben een maandelijks bereik van 3,6 miljoen unieke luisteraars. “De helft van de Nederlanders luistert wel eens digitale radio of muziekstreamers.”

Uit een recent onderzoek van GroupM en Spotify kwam naar voren dat adverteren op streamingdiensten een hele nieuwe categorie online reclame is. Internationaal ligt er een markt braak van 220 miljoen dollar.

Foto: Lee Thatcher (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond