Deel dit artikel
-

Onderzoek naar wereldwijde infrastructuur voor digitale universitaire diploma’s

Negen toonaangevende universiteiten, waaronder in Nederland de TU Delft, zijn een samenwerking op het gebied van Digital Credentials aangegaan om een gemeenschappelijke infrastructuurstandaard te creëren voor het uitgeven, opslaan en controleren van universitaire diploma’s en certificaten.

Op dit moment moeten degenen die met succes een diploma van een instelling hebben behaald, vaak per post of zelfs persoonlijk hun behaalde diploma’s laten checken. Dit kan ingewikkeld zijn, vooral als mensen geen toegang meer hebben tot hun universiteit. Dat is vaak het geval met vluchtelingen, immigranten en ontheemden.

Universiteiten bereiken met verschillende vormen van onderwijs steeds meer diverse groepen van studenten. Denk mensen die een online vak of een cursus (MOOC), postacademisch onderwijs of een professional course volgen. Op die manier hebben mensen steeds meer de mogelijkheid om gedurende hun leven hun eigen onderwijstraject vorm te geven. Maar de infrastructuur is daar nog niet echt klaar voor.

De onderzoekers willen een wereldwijde infrastructuur voor het vastleggen van academische prestaties creëren met behulp van technologie die sterke cryptografie gebruikt voor het voorkomen van manipulatie en fraude. Daarmee bouwen ze voort op eerder onderzoek en pionierswerk van hun instellingen, waaronder een proef van MIT voor een digitale versie van hun diploma dat geverifieerd wordt met blokchain-technologie.

De universiteiten die zich hiervoor inzetten zijn onder andere de TU Delft, Harvard University (VS), het Hasso Plattner Institute (Universiteit van Potsdam, Duitsland), Massachusetts Institute of Technology (VS), Tecnologico de Monterrey (Mexico), TU München (Duitsland), UC Berkeley (VS), UC Irvine (VS), en de Universiteit van Toronto (Canada).

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond