Deel dit artikel
-

Orderchamp breidt uit van marktplaats naar B2B-platform

Orderchamp, vooral bekend als B2B inkoopmarktplaats voor retailers en merken, zet vandaag een volgende stap met de introductie van Orderchamp Cloud: een omgeving waarmee merken hun wholesale processen volledig kunnen digitaliseren, automatiseren en centraliseren.

Centraal daarin staat de lancering van de Order Portal, een branded B2B-webshop die draait op het domein van de merkhouder zelf.

“De meeste handel in de B2B-wereld verloopt nog altijd op een ouderwetse manier,” zegt CEO Joost Brugmans. “Grote merken werken vaak direct met een select aantal A-klanten. Die stromen zie je niet op een marktplaats”, het werkveld tot nu toe van het Nederlandse bedrijf. “Met Cloud geven we hen de tools om hun eigen B2B-portal in te richten zonder tussenkomst van een webbureau of maatwerksoftware.”

Voor Orderchamp betekent de uitrol van het cloudproduct ook een nieuwe fase in het leven van het 6,5 jaar oude bedrijf. Waar het voorheen vooral retailers benaderde om via het platform inspiratie te vinden en in te kopen bij hen nog onbekende partijen (vergelijk: catalogus), ligt de focus nu meer op merken en groothandels. Brugmans: “We worden een infrastructuurpartij in plaats van alleen een tussenplatform. Daarmee dagen we bestaande B2B-softwareleveranciers direct uit.”

De onderneming gaat zich vanaf nu ook actief profileren als een SaaS-leverancier met meerdere, onderscheidende diensten op het menu. Naast de marktplaats en het B2B-portalproduct is dat ook een grotere uitbreiding op die laatste: een whitelabel multivendor marktplaats voor grotere bedrijven. En in 2023 al geintroduceerd: dropshippingautomatisering voor webshops om winkels die nieuw assortiment direct van externe leveranciers in te laden.

Daarbovenop wordt gewerkt aan een AI-gedreven sales-tool, die e-mailverkeer of Excel orders automatisch omzet in digitale orders, en een sales app met offline modus waarmee orders op beurzen kunnen worden ingegeven. Dat komt later dit jaar op de markt.

“Bedrijven gebruiken nu vaak drie tot vijf losse systemen voor hun B2B-orders,” aldus Brugmans. “Dat kost niet alleen tijd en geld, maar het zorgt ook voor complexiteit en datasilo’s. Wij maken dat overbodig met één geïntegreerde oplossing.”

De software integreert met bekende ERP- en e-commerceplatforms zoals Exact Online, AFAS, Dynamics 365, Odoo, Shopify, WooCommerce en Magento. Daarmee wordt voorraadbeheer, facturatie en orderverwerking vrijwel volledig geautomatiseerd.

De focus ligt op snelgroeiende merken, groothandelaars en distributeurs met een omzet vanaf honderdduizend euro per jaar. De kernfocus ligt op een miljoen omzet per jaar en meer, omdat hier winst is te behalen met automatisering.. Brugmans benadrukt de toegankelijkheid: “Onze klanten kunnen vaak binnen een paar uur live, zonder developers. Wij richten ons op de achterkant van het wholesaleproces, met een breder B2B-functieaanbod dan bijvoorbeeld Shopify of Shopware, en we zijn drie tot vijf keer goedkoper dan hen.”

Orderchamp Cloud draait inmiddels bij vijftig klanten en heeft er 150 in de pijplijn. Het bedrijf mikt op drie- tot vijfhonderd aangesloten klanten dit jaar, waaronder een groot deel van de huidige zesduizend merken op het platform.

Foto: Arum Visuals, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond