Deel dit artikel
-

Overname boodschappenbezorger FreshDirect ‘gigantische flop’ voor Ahold

De overname van de Amerikaanse boodschappenbezorger FreshDirect is voor Ahold Delhaize uitgelopen op een gigantische flop. Dat blijkt uit berekeningen van RTL Z. Uiteindelijk deed ze de bezorgdochter voor 1 dollar van de hand.

Jerry Fleeman, de hoogste baas van Ahold Delhaize in de VS, noemde de verkoop van de Amerikaanse bezorgdienst FreshDirect aan de Turkse flitsbezorger Getir afgelopen november een ‘moeilijke beslissing’.

Ahold Delhaize kocht bezorgdienst FreshDirect begin 2021, vlak na het eerste coronajaar. Destijds maakte Ahold Delhaize geen overnamesom bekend, maar uit de jaarrekeningen kan RTL Z destilleren dat de supermarktgigant in totaal zo’n 390 miljoen euro voor FreshDirect heeft betaald.

Al in het tweede jaar na de overname slaat het sentiment rond FreshDirect dramatisch om. In 2022 verdwijnen wereldwijd de coronarestricties, en keert het normale leven weer terug. Veel klanten nemen weer afscheid van hun bezorgdiensten.

Volgens de Amerikaanse bedrijfsconsultant en publicist Brittain Ladd boekte het bedrijf gigantische verliezen, zo’n 100 miljoen dollar per jaar.

Dat de geflopte overname van de bezorgdienst heeft volgens RTL uiteindelijk 590 miljoen euro aan afschrijvingen en verkoopverlies gekost.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond