Deel dit artikel
-

Philips lanceert ‘innovation and you’ campagne bij 125e verjaardag

Philips viert dit weekend haar 125e verjaardag met de lancering van een nieuwe merkcampagne om zijn positie in gezondheids- en zorgtechnologie te benadrukken. Tegelijk markeert de campagne, waarbij groots wordt uitgepakt via sociale media en story telling, het einde van ongeveer alles waarmee Philips groot is geworden.

Philips viert feest en dat zal thuisbasis Eindhoven merken. Op zaterdag 14 mei wordt de nieuwe ‘innovation and you’ experience in het Philips Museum geopend. Via interactieve beeldschermen ervaren bezoekers persoonlijk hoe de digitale technologie ons leven beïnvloedt.

Zondag vieren meer dan zestig bedrijven de toekomst van techniek en innovatie in het Evoluon. Centraal staat het Philips Innovators podiumprogramma met Dennis en Valerio; zij testen Philips innovaties op het gebied van zorg. Een greep uit de aanwezige bedrijven: ASML, Panalytical, NXP met de Stella Lux – de energie-positieve auto-, Shapeways met de 3D print shaver ter ere van het Philips 125 jubileum, VDL met Robotsports, en Gibson voor de muzikale invulling.

‘Al 125 jaar heeft Philips een continue stroom aan betekenisvolle, baanbrekende innovaties op de wereld gebracht om het leven van mensen te verbeteren en heeft de organisatie aangetoond zichzelf te kunnen heruitvinden’, aldus Hans de Jong, CEO Philips Benelux, in een persverklaring. ‘Ons jubileumjaar is voor ons van groot belang om de wereld te laten zien hoe wij de toekomst van zorg zien en onze rol daarin.’

Want tegelijkertijd markeert het jubileum ook het einde van ongeveer alles waarmee Philips groot is geworden. De tv-productie werd enkele jaren terug afgestoten, net als audio-apparatuur, dat naar Gibson ging. Huishoudelijke apparaten heeft Philips nog, maar mogelijk niet lang meer. In veel gevallen houdt Philips nog wel belang in de joint ventures die het met afnemers heeft opgericht, maar toch vooral om nog te kunnen blijven verdienen aan merklicenties.

Zelfs de lampendivisie van Philips – de bakermat van het bedrijf – wordt als aparte onderneming naar de beurs gebracht, waaruit Philips zich vervolgens langzaam zal terugtrekken.

Philips ziet eigenlijk voornamelijk toekomst in zorgtechnologie. Men verwijst bijvoorbeeld graag naar de draagbare zuurstofconcentrator die een continue stroom van zuurstof vrijgeeft en mensen met luchtwegenproblemen weer mobiel maakt. Het is het begin van een nieuw Philips, dat zich minder zichtbaar in een nichemarkt zal gaan begeven, met naar alle waarschijnlijkheid veel betere marges.

Sommigen kijken ongetwijfeld nostalgisch om naar betere tijden, toen Philips ongeveer heel Eindhoven bevolkte. De lege fabriekspanden worden zo langzamerhand weer ingenomen door kleine techstarters.

Philips neemt dus afscheid van zijn verleden. Philips doet dat aan de hand van enkele persoonlijke verhaallijnen die te vinden zijn op het online storytelling-platform. De geïntegreerde campagne is te zien op televisie, via buitenreclame en via de digitale en sociale kanalen zoals LinkedIn, YouTube, Facebook en Twitter. Philips spreekt over een ‘langdurige campagne’ die dit jaar zeer zichtbaar zal zijn.

Deel dit bericht

1 Reacties

Anne

Ik ben benieuwd wat ze met het 126e jaar gaan doen, leuk artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond