Deel dit artikel
-

Videodienst Quibi gaat voor 10 minuten content: Big Stories in Big Bites

Alsof er al niet genoeg videodiensten zijn, naast Disney Plus, Netflix en Apple TV Plus, komt er dit jaar nog een bij met de opvallende naam Quibi (spreek uit kwiwi). De dienst werd vorig jaar al aangekondigd. Woensdag gaf het bedrijf een voorproefje tijdens CES in Las Vegas.

Quibi valt vooral op door zijn directie: CEO Meg Whitman was tot voor kort topvrouw van Hewlett Packard en ooit CEO van eBay. Jeffrey Katzenberg wad jarenlang president van Paramount Studios en bestuursvoorzitter van Walt Disney Studios. Ook stond hij aan de wieg van DreamWorks.

Even opvallend is dat het bedrijf financiering heeft van partijen die zich ook zelf op deze markt begeven, zoals Walt Disney Company en NBCUniversal. Dat komt vooral door het afwijkende formaat: Quibi richt zich op het kleine scherm met producties die 4 tot 10 minuten lang zijn. Oftewel Big Stories in Big Bites. De inspiratie, zo vertelde Katzenberg, komt van Dan Browns Da Vinci Code, waarvan de hoofdstukken niet meer dan vijf pagina’s lang zijn. Quibi zijn dus korte verhalen.

Quibi is er voor de momenten als je even niets te doen hebt, bijvoorbeeld als je in de wachtkamer zit, vertelde Whitman.

Het platform werkt met turnstyle: gebruikers kunnen de content schermvullend in portret- of landschapsmodus kijken. Daartoe moeten acteurs zoveel mogelijk in het centrum van het beeld staan. In landschapsmodus is het beeld meer cinematisch, in portretmodus worden de karakters meer uitgelicht. In principe worden twee opnamen gemaakt, voor portret- en landschapsmodus, en over elkaar gelegd.  Zodra het scherm draait wordt de juiste modus geselecteerd.

Quibi koopt daarom ook geen bestaande content aan. Voor het eerste jaar zijn gloednieuwe 175 producties aangekocht, van komedie tot nieuws en van producers en regisseurs als Steven Spielberg, Peter Farrelly, Antoine Fuqua, Lena Waithe, Sam Raimi en Catherine Hardwicke ABC en BBC maken nieuwsshows. Het weer komt van de Weather Channel.

Het platform draait op de cloud van Google. Quibi laat uitgebreide analyses los op het gebruik van het platform om de ervaring te verbeteren.

De videodienst wordt in de VS gelanceerd voor 5 dollar per jaar, maar dat is inclusief reclame. Quibi heeft reclame voor een jaar ingekocht ter waarde van 150 miljoen dollar. PepsiCo is een van de grootste adverteerders. Zonder advertenties kost Quibi 8 dollar.

De dienst gaat 6 april van start. Over de beschikbaarheid buiten de VS heeft het bedrijf geen mededelingen gedaan.

Foto’s CES

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond