Robo Wunderkind: programmeren als kinderspel
Op basisscholen zou het vak ‘Leren Programmeren’ veel vaker op het curriculum moeten staan. Net als het leren van een andere taal, zij het niet om te communiceren met een mens maar met een computer, robot of online dienst. Kinderen worden er ook nog eens creatief en nieuwsgierig van. Wie kan daar nou tegen zijn?
Enig nadeel: er zijn maar weinig leraren die daadwerkelijk kunnen programmeren. Laat staan die het kunnen overbrengen. Een probleem dat door het Weense Robo Wunderkind wordt opgelost.
Het basispakket bestaat uit veertien plastic blokken die je op LEGO-achtige wijze aan elkaar klikt. Rode blokken zijn de sensoren, blauwe de motoren en in het oranje de controllers die alle functies regelen. Nadat de gebruiker zijn robotje heeft gebouwd, neemt de bijbehorende app het over.
De applicatie voelt direct aan hoe de robot in elkaar zit en wat het in z’n huidige vorm kan doen. Via de interface – een drag ‘n drop voor blokken – kan je elke bouwsteen een functie geven. Zo laat je je robocar rijden, maak je een foto, neem je geluid op of maak je een gezichtje op het LED-scherm. Al spelend leren. En alles kan. Hoe cool is dat?
Specificaties
Connectiviteit: bluetooth, wifi
Aansturing: via app (iOS, Android)
Accu: 20.000 mAh
Bevat: speaker, microfoon
Extra meegeleverd: LEGO-adapters
Leverbaar: vanaf Q3
Prijs: 200 dollar
Site: robowunderkind.com
* Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#160).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond