‘Sjoemelen met reviews op internet fluitje van een cent’
De Consumentenbond adviseert om niet al te veel waarde te hechten aan lyrische beoordelingen van bedrijven of producten op internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze in te kopen.
Onderzoekers van de Consumentenbond verzonnen een bedrijf en meldden dit aan bij Kiyoh en Trustpilot, twee grote reviewplatforms. Vervolgens schreven ze zelf reviews. Beide platforms onderschepten verschillende beoordelingen die van één computer afkomstig waren. Maar zodra de onderzoekers wisselende IP-adressen gebruikten, accepteerde Kiyoh ze allemaal. Ook toen de onderzoekers twee identieke beoordelingen onder elkaar plaatsten. Trustpilot was alerter en stond, waarschijnlijk gealarmeerd door de eerdere poging, ook de nieuwe beoordelingen niet toe.
De onderzoekers huurden ook een bedrijf in dat voor 15 euro binnen een dag drie lyrische beoordelingen schreef en met verschillende accounts op de Facebookpagina van het verzonnen bedrijf plaatste. Facebook controleert deze beoordelingen niet. Het ingehuurde bedrijf blijkt ook neprecensies te verkopen voor producten op bol.com. En bol.com controleert een beoordeling pas als deze drie keer is gerapporteerd.
Ook de NOS sprak over de telefoon een van de verkopers van dit soort reviews, die anoniem wil blijven. ‘Wij hebben internationale Google-reviews en we hebben ook een kleine selectie aan Nederlandse accounts. Vaak hebben die een Engelse naam, soms een profielfoto. Je zou de tekst zelf kunnen aangeven of wij kunnen het zelf verzinnen en posten.’
Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten gebruikersreviews mee laat wegen in het oriëntatie- en keuzeproces.
De ACM constateerde in 2017 ook dat er te weinig transparantie is bij online reviews en dat er risico op misleiding bestaat. Daarom stelde de toezichthouder richtlijnen op. In een reactie aan de Consumentenbond laat de ACM weten te volgen of bedrijven zich aan deze regels houden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Barb
Goed voorbeeld van nepreviews. Check zeker eens de reviews van Coolblue op Tweakers en TrustPilot. Die op TrustPilot zijn echt, die op Tweakers zo nep als het maar zijn kan.
Bart
@Barb, waarop baseer je dat reviews op Tweakers zo nep zijn als het maar kan? Als je zo’n flinke stelling neerzet dan neem ik aan dat je dat kunt onderbouwen?
Onderzoek toont juist aan dat Tweakers zeer transparant is en het aantal nep reviews significant lager is dan op andere vergelijkbare platformen.
Bas
Op TrustPilot kan iedereen een beoordeling plaatsen! Ook als je geen klant bent. Mijn inziens moet je alleen kunnen beoordelen als je een echte klant bent en dus een aankoop hebt gedaan of een dienst hebt afgenomen.
Via reviewpilot.nl kunnen alleen klanten op uitnodiging een review plaatsen.
Jack
Best wel meta, een review schrijven van een artikel over nep-reviews…..
Henry
Iedereen weet inmiddels toch wel dat Coolblue zijn reviews grotendeels zelf verzint.
Bas vd W
Kijk maar eens naar de recente reviews over Versio op Trustpilot. Daar klopt echt geen barst van (Versio heeft de prijzen meer dan verdubbeld, hun waardering ging toen fors onderuit, en toen kwamen er opeens weer opvallend veel positieve reviews…).
Jens Damen - Bodot
Verkopers denken bol consumenten om de tuin te leiden met fake reviews, maar de gemiddelde klant voelt al snel aan welke reviews oprecht zijn en welke niet. Zo hebben fake reviews vaak het omgekeerde effect van wat de verkoper had gehoopt.
Er wordt ook veel geld uit gegeven aan diensten die fake reviews aanbieden. Dom, want als je een goed product aanbiedt, dan zijn er vast klanten bereid om een review achter te laten als je het ze vraagt.
De makkelijkste manier om automatisch gepersonaliseerde feedback verzoeken naar je bol klant te versturen is via bodot.co
ruud
Een 6TB interne harde schijf werd door Coolblue verder onverpakt geleverd in een veel te grote doos: deze Western Digital SATA harde schijf werd op een verschrikkelijk onprofessionele manier verstuurd, zonder beschermend materiaal lag de schijf onderweg heen en weer te schudden in een veel te grote doos (waar er wel dertien in konden).
Bij Coolblue vond ik geen begrijpend gehoor.
Wat een onvoorstelbaar slechte service. ik heb de harde schijf uiteraard meteen teruggestuurd.
De servicedesk wist te vertellen dat zo’n harde schijf daar gerust tegen kon… ze presteerden het zelfs om te schrijven, dat hun manier van verzenden “geringe kans op schade” zou geven… ik wil geen GERINGE KANS op schade ! ik wil GEEN KANS op schade !
Dus mensen, opgelet: koop beslist géén harde schijven bij Coolblue ! !
Er bestaat een online handleiding hoe je harde schijven dient te verpakken. Die stuurde ik naar Coolblue klantenservice. Zelfs daarna bleven ze stronteigenwijs volhouden dat ze niets verkeerds hadden gedaan. Onvoorstelbaar!
En het gekke is: tot op de dag van vandaag heb ik geen exkuses gekregen… ze hebben totaal geen besef van wat ze aan het doen zijn bij hun harde schijven-afdeling… je kunt wel dingen willen verkopen, maar éérst moet je je verdiepen in WAT je verkoopt.
Snel geld verdienen kan iedereen, met verstand zaken doen is iets totaal anders.
Op een review-site over de werkomstandigheden bij Coolblue (glassdoor.nl) ben ik te weten gekomen dat je er weinig verdient, dat de werkdruk hoog is, dat ze een arrogante hoogste baas hebben die ook nog eens alles van ze eist, kortom: allemaal ingrediënten die ertoe leiden dat personeel er met de pet naar gooit, dat is voor mij duidelijk!
Later heb ik mijn harde schijven bij Azerty gekocht: die weten exakt hoe dat moet, die kun je zelfs een rauw ei in schil laten verzenden, dat ei komt gegarandeerd heel aan!
Bij Coolblue druipt het struif er onderweg gegarandeerd uit!