Snap stopt reclame in chat
Snap test een nieuwe vorm van reclame in zijn app. Adverteerders kunnen chats gaan sturen naar gebruikers. CEO en oprichter Evan Spiegel moet wel, want de reclame-inkomsten vallen tegen.
Spiegel kondigde Sponsored Snaps eerder deze week aan in een update die hij schreef aan zijn medewerkers.
“Onze reclamebusiness groeit langzamer dan die van onze concurrenten. De groei van deze tak is een van de belangrijkste fundamenten onder ons omzetpotentieel voor de lange termijn. En investeerders zijn bezorgd dat we niet snel genoeg groeien.”
Dat laatste vertaalt zich in een beurswaarde die op tien procent van de piek staat en nu op de bodem zijn.
Aan gebrek aan populariteit ligt het niet. Het aantal gebruikers steeg in het tweede kwartaal met een kwart tot 850 miljoen. Op dagbasis staat de mondiale teller op 432 miljoen gebruikers (+9%). In Europa zijn dat er 97 miljoen (+3%), in de VS 100 miljoen (0%).
De CEO moet meer geld per gebruiker gaan verdienen en zijn belangrijkste vehikel is reclame.
Dinsdag kondigde hij aan te experimenteren met twee nieuwe reclamevormen: Sponsored Snaps en Promoted Places. “Gesponsorde Snaps verschijnen in de chatinbox als een nieuwe Snap zonder pushmelding. Het openen van het bericht is optioneel.” Op termijn kunnen adverteerders dit systeem koppelen aan hun generatieve AI en hun CRM’s. “Zoals altijd zijn de gesprekken met je vrienden privé en worden ze niet gebruikt voor advertentiedoeleinden.”
Promoted Places is een optie waarmee bedrijven hun zaak kunnen uitlichten op Snap Map. Die landkaart in de app is niet voor navigatiedoeleinden, maar om te zien waar je vrienden zich bevinden. Maandelijks wordt die door 350 miljoen mensen gebruikt.
Spiegels doel is de performancekant van zijn app voor adverteerders verder te ontwikkelen. De brandingkant staat in grote lijnen wel, maar verdient ook strategische aandacht. Want: “In het tweede kwartaal daalde de upper funnel-omzet met een procent, terwijl het lower funnel met zestien procent steeg.” Die laatste is de performancezijde, reclame met instant resultaat. Een klik, een download, een aankoop. De ondernemer mikt niet meer louter op de grote corporate brandingbudgetten, maar toenadering tot de miljoenen kleinere ondernemers met kleine budgetten die direct resultaat zoeken.
Foto: April Walker, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond