‘Telecomaanbieders moeten stoppen met misleidende reclame’
Telecombedrijven moeten onmiddellijk stoppen met reclame maken voor ‘gratis’ mobiele telefoons, waarvoor consumenten op verkapte wijze via abonnementskosten tóch moeten betalen. Dat eist de Consumentenbond naar aanleiding van uitspraken van de Hoge Raad en de Reclame Code Commissie. De Consumentenbond heeft aan toezichthouder AFM gevraagd om handhavend op te treden.
Volgens de Hoge Raad valt een telefoonabonnement inclusief toestel in beginsel onder de regels voor ‘kopen op afbetaling’ en ‘kredietovereenkomsten’. Telecombedrijven moeten zich dus houden aan de consumentenwetgeving en de ‘Wet op het financieel toezicht’.
Volgens de Consumentenbond betekent dat dat reclame maken met een ‘gratis’ telefoon alleen mag als de aanbieder kan bewijzen dat consumenten de telefoon niet alsnog via een andere weg betalen.
De Reclame Code Commissie heeft al in 2011 geoordeeld dat dit soort reclame misleidend is en een oneerlijke handelspraktijk. Desondanks blijven veel telecomaanbieders ten onrechte adverteren met ‘gratis’ mobiele telefoons.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Pietje Precies
Waarom zou de Autoriteit FINANCIELE Markt hier tegen op moeten treden? Of wordt de ACM bedoeld?
Brenda
Vaak is het voordeliger om een los toestel aan te schaffen en die te combineren met een sim only abonnement.
Anon
De nieuwe reclame van T-Mobile over ‘4G Max’ suggereert dat je (in plaats van ‘hier wel, maar hier niet’ nu overal 4G kan ontvangen. Echter heeft 4G Max niets met het 4G bereik te maken.. Enkel in 3 provincies kun je het ontvangen.. lekker misleidend