Televisie niet meer dominant voor nieuwshongerige Engelsen
Zeventig procent van de Engelsen krijgt zijn dagelijks nieuws via televisie, maar 71 procent haalt dat van internet. Voor het eerst zijn digitale kanalen dominant.
Het afgelopen jaar groeide online bronnen in het algemeen van 68 naar 71 procent. Social media specifiek noteren een stijging van 47 naar 52 procent. Voor mensen tussen de 16 en 24 jaar was het aantal dat zei social media te gebruiken voor nieuws 82 procent.
De meest genoemde online nieuwsbronnen waren Facebook, YouTube en Instagram. De Meta-titels zijn samen goed voor veertig procent.
Dit komt naar voren in een onderzoek naar (zelfgerapporteerde) nieuwsconsumptie in Engelse door toezichthouder Ofcom (PDF).
Opvallend is de snelle groei die TikTok als individuele nieuwsbron doormaakt. Qua bereik onder volwassenen is het in vier jaar tijd met een factor tien gegroeid naar elf procent. Van de tieners gebruikte dertig procent de app voor nieuws, maar niet als het dominante kanaal. Voor twaalf procent is dat wel het geval.
Twitter/X is groter dan Google en Instagram, maar licht dalend.
BBC is het grootse nieuwsmerk. Dat is de optelsom van het bereik op alle lossen kanalen.
Het algemene beeld:
https://live.staticflickr.com/65535/53984739216_ebbc904883_c.jpg”>
Foto: Garry Knight (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond