Terminals met gezichtsherkenning digitaliseren hamburgerketen
De Amerikaanse hamburgerketen CaliBurger onderzoekt hoe het in tientallen filialen een deel van zijn baliepersoneel kan vervangen door computers die de gezichten van vaste klanten herkennen.
Daartoe werkt CaliBurger nu samen met NEC in het filiaal te Pasadena. De resultaten van de proef worden later deze maand tijdens retailcongres NRF gepresenteerd. Als die positief zijn, rolt CaliBurger de technologie uit naar alle veertig locaties, waaronder de twee in Europa.
Vaste bezoekers van de hamburgerketen melden zich bij binnenkomst niet aan de balie om hun bestelling te plaatsen, maar bij een beeldscherm met ingebouwde camera. Daarachter zit technologie van NEC die kan herkennen of en welke klant voor het scherm lid is van het loyaltyprogramma van CaliBurger. Zodra die klant glimlacht, krijgt hij zijn orderhistorie op het scherm te zien en zijn gereed voor boeking.
Wie geen lis is van het loyaltyprogramma kan zich via het NECs-scherm aanmelden voor het klantenprogramma.
Sommige keukens van CaliBurger zijn al in staat om vervolgens hamburgers te laten bakken door een robot. Moederbedrijf Cali Group wil de ‘Amazon van de foodretail’ worden en investeert veel in automatisering van zijn filialen. Zo moet het binnenkort ook mogelijk worden om te betalen met een glimlach naar een computerscherm. Achter al deze systemen zit kunstmatige intelligentie verborgen die interageert met de klant- en bedrijfsdatabases.
Computers zullen ook worden ingezet om klantactiviteit in de restaurants te monitoren en social gaming te leveren rondom de eettafels. Cali Group onderzoekt ook hoe het het best kan aansluiten op infrastructuren waarbij autonome voertuigen online bestellingen bij klanten thuis of op kantoor bezorgen (PDF).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond