The Cloakroom breidt internationaal uit
Kledingservice voor mannen The Cloakroom begint praktische marktverkenningen in Engeland, Zweden en België. Het bedrijf wil in de loop van volgend jaar een nieuwe financieringsronde doen om verdere buitenlandse groei te bekostigen.
“We zijn een Nederlandse startup van achttien maanden oud en zijn actief in vijf Europese landen. Daar ben ik trots op”, zegt Asbjørn Jørgensen van The Cloakroom. Hij was al actief in Nederland en Denemarken en voegt daar nu drie nieuwe landen aan toe. “En er zullen meer landen volgen.”
The Cloakroom is een site waar mannen personal shoppers kunnen krijgen om kleding te kopen. De personal shoppers leren hun klant eerst goed kennen om een idee te krijgen van het type man dat hij is. Daarbij assisteert een computersysteem voor de eerste selectie op de merkkleding en zal deze worden aangepast door het winkelmaatje van de man.
Het bedrijf van Asbjørn Jørgensen en Kasper Brandi Petersen heeft een niche in de online fashionindustrie te pakken waarin zij de persoonlijke service en kwaliteit combineren met technologie. Het idee, het team en hun werk maakte op Kees Koolen en Hein Pretorius genoeg indruk om in het bedrijf te willen investeren. Koolen was directeur van Booking.com, Pretorius topmanagement bij Naspers.
The Cloakroom pakt de buitenlandse expansie aan volgens een kien en behoedzaam plan. In de nieuwe drie landen wordt eerst een pilot gedaan van een half jaar. In die tijd wordt gekeken of de vermeende marktkansen er daadwerkelijk zijn. In de eerste maanden worden operaties opgestart en klanten geholpen, daarna wordt onderzocht hoe de gemiddelde orderwaardes zich ten opzichte van de Nederlandse verhouden. De laatste maanden van de pilot worden gebruikt om een lokaal kantoor op te richten.
Het bedrijf groeit gemiddeld met dertig procent per maand en claimt een gemiddelde orderwaarde die twee tot drie keer hoger ligt dan bij webwinkels die een vergelijkbaar publiek aanspreken.
Investeerders benaderen de onderneming regelmatig. Jørgensen en zijn compagnon gaan de gesprekken aan en werken er naartoe om in 2015 venture capital op te halen om de beoogde groei te financieren.
Foto: Emilien Etienne (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond