Uitgaven aan internetreclame lopen terug
De totale bestedingen aan internetreclame lopen dit jaar met 7,2 procent terug, als de uitgaven bij Facebook en Google niet worden meegerekend. Behalve de twee giganten verliezen alle andere media-exploitanten reclame-inkomsten.
Met het duopolie hebben de profielensite en de zoekmachine samen een marktaandeel van 61 procent. Van iedere euro die een adverteerder uitgeeft gaat zeker zestig cent naar óf Facebook óf Google. En zij groeien ieder jaar ook nog. Dat kan niet worden gezegd van andere media, zo rekent WARC voor.
De Engelse onderzoeker verzamelde marktgegevens uit 96 landen en zocht daarin naar de grote trends. Eén conclusie is dat de mondiale bestedingen komend jaar met pakweg vier procent zullen toenemen tot 616 miljard. Een andere conclusie is, dat Facebook en Google in 2019 samen ongeveer 22 procent meer mediabudget zullen ontvangen dan vorig jaar. Ze groeien significant harder dan andere media.
Al jaren proberen uitgevers in verschillende gebieden in Europa om hun bereik te bundelen. Zo moet een soort alternatief ontstaan voor de Amerikaanse giganten. Weinig initiatieven slagen echter en ontpopte zich tot een alternatief van formaat.
Foto: blondinrikard (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Rens
Bij De Correspondent is een zeer uitgebreid artikel met Podcast te vinden over Social Media marketing. De Podcast is een paneldiscussie over de conversie rates. En die ligt meestal lager dan verwacht. De aantrekkingskracht ligt in de laagdrempelige kosten maar als het niets oplevert, blijft het weggegooid geld. En dat wordt statistisch hard gemaakt in de longread. Ik krijg persoonlijk meestal pas ná aanschaf of boeking een advertentie te zien over hetgeen ik net heb gekocht. Maar ik heb DoNotTrack en AdBlock aanstaan in alle browsers dus ben waarschijnlijk niet representatief.
peter
“als het niets oplevert, blijft het weggegooid geld”… beetje dooddoener he?
Rens
Peter, heb je ook iets inhoudelijks toe te voegen waar we wijzer van worden? Lees het artikel zoals de 71 cent return on one dollar analyse van eBay als voorbeeld.