Uitgever Condé Nast zegt AI zoekmachine Perplexity de wacht aan

Condé Nast, het mediaconglomeraat dat The New Yorker, Vogue en Wired uitgeeft, heeft AI-aangedreven zoekstartup Perplexity de wacht aangezegd. Het bedrijft eist dat Perplexity stopt met het gebruik van inhoud van Condé Nast-publicaties in zijn door AI gegenereerde teksten.
Perplexity, een in San Francisco gevestigde startup, wordt gewaardeerd op 3 miljard dollar en heeft spraakmakende investeerders, waaronder het familiefonds van Jeff Bezos en chipmaker NVIDIA.
Wired onthulde recentelijk dat de webcrawlers van de startup robots.txt niet respecteren, een bestand dat moet voorkomen dat bots zonder toestemming inhoud van websites ‘schrapen’. Vorige maand startte Amazon Web Services al een onderzoek om te bepalen of de startup haar regels rond web scraping heeft overtreden.
Condé Nast CEO Roger Lynch heeft het Amerikaanse Congres opgeroepen om ‘onmiddellijke actie’ te ondernemen en AI-bedrijven te dwingen te betalen voor het gebruik van hun inhoud.
Eerder deze maand introduceerden drie senatoren de zogeheten COPIED Act, een wetsvoorstel dat tot doel heeft journalisten, artiesten en songwriters te beschermen tegen AI-bedrijven die hun inhoud gebruiken om AI-modellen te trainen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond