‘Veel Instagram-gebruikers naar TikTok’
Veel Nederlandse jongere gebruikers van Instagram stappen over op TikTok om berichten te delen. “De grootste groei zie je onder de 16+’ers”, zegt Tim van der Wiel van GoSpooky.
Eerder deze week lanceerde Van der Wiels bureau een campagne voor HEMA op TikTok, maar dat is een van de weinige bedrijven die het ‘nieuwe’ sociale medium inzetten. “De rest kent het niet, omdat ze denken dat het niks voor hun is en het daarom niet gebruiken, of zich er niet voor interesseren.”
Voor veel volwassenen is de app betrekkelijk onbekend. Een zekere groep weet dat het de nieuwe vorm van Musical.ly is, maar is het zicht op de muziekapp verder verloren. Dat betekent echter niet, dat de gebruikers verdwenen zijn. Een deel van de groep die nog geen 13 jaar oud was, verloor destijds om juridische redenen zijn account. Maar die zijn nu wel oud genoeg om hun oude liefde weer op te pakken.
Van der Wiel: “Eerst ging het alleen om muziek en dansen, maar tegenwoordig draait het ook om grappige video’s, lifehacks en chat. TikTok is bezig met een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar. Ik reken met gemiddeld 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.”
Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. “Veel van wat viraal gaat, begint daar en gaat dan door naar de grote media als SnapChat en Instagram Stories.”
De ondernemer achter het full service social bureau GoSpooky ziet de video-app als ‘het nieuwe nieuwe platform’. “Je ziet er influencers ontstaan die je op andere platformen niet zien. Omgekeerd is het ook zo, dat veel mensen die op YouTube groot zijn niets met TikTok doen. Dat is echt een gemiste kans.”
Musical.ly werd eind 2017 overgenomen door ByteDance Technology voor bijna een miljard dollar. Dat bedrijf komt uit China en krijgt in meerdere landen klachten en twijfels over zich heen met betrekking tot de privacy van zijn gebruikers. Adverteerders lijken geen moeite te hebben met juridische en ethische onduidelijkheden.
ByteDance exploiteert nog een aantal media- en sociale apps, zou aan een eigen smartphone werken, en kan dit jaar een omzet van rond de vijftien miljard dollar realiseren. Het bedrijf was dit jaar commercieel partner van het WK Cricket, ’s werelds op een na grootste sport met meer dan twee miljard fans.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Tobias de Wind
Inderdaad een veel vergeten platform. TikTok is hard in opkomst, voor onze app hebben we onlangs ook TikTok ingezet en de resultaten zijn erg goed.
We hebben TikTok ingezet in combinatie met Snapchat Advertising (we hebben daarbij gebruik gemaakt van de diensten van het bureau achter Jesse van Doren: https://www.jessevandoren.com/snapchat-advertising/). Je ziet dat de interactie erg hoog is en we gaan dan ook zeker verder testen met dit relatief onbekende platform.
Ben benieuwd hoe de Hema campagne is bevallen.
Erwin Ouwejan
“Adverteerders lijken geen moeite te hebben met juridische en ethische onduidelijkheden.” Zucht… het zal ook eens niet.