Zwak Europa drukt resultaat Publicis
Publicis Groupe ziet de nettowinst met zeventien procent dalen en de omzet maar marginaal groeien. Dat komt vooral door tegenvallende resultaten in Europa en de opkomende markten, die niet zo hard opkomen als gehoopt.
Topman Maurice Lévy had al gerekend op een slecht tweede kwartaal, maar dat pakte niet iets negatiever uit dan hij dacht. Adverteerders zegden campagnes af of schoven die door naar later dit jaar. Gevolg: geen boekbare inkomsten.
De omzet van Publicis Groupe over het eerste halfjaar steeg met 1,8 procent tot 3,4 miljard euro. De nettowinst daalde met 16,9 procent tot 260 miljoen (PDF).
Een pluspunt zijn de digitale ontwikkelingen. Online activiteiten groeiden met 8,8 procent ten opzichte van vorig jaar en zijn nu goed voor 40,6 procent van de concernomzet. Een blik onder de motorkap leert dat die digitale groei, die de groepsomzet overeind houdt, vooral sterk is in Amerika.
Toekomstige groei wil Lévy voornamelijk realiseren met de overname van online georiënteerde bedrijven in de media- en technologiesector. De afzonderlijke landen is gevraagd hun wensenlijstje met potentiële overnames in te dienen. Het is niet bekend hoe agressief die lijstjes willen gaan afvinken.
Foto: Pelle Sten (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond