Column: De lifecycle van een product is als een marathon
Een van mijn favoriete boeken is ‘Do More Faster’. Het is geschreven door Brad Feld en gaat over het razendsnel van de grond krijgen van een succesvol bedrijf met een volwassen product. Zeer inspirerend en leerzaam in deze tijd waarin alles sneller en efficiënter moet. Ik ben er zelf ook schuldig aan. Met een betere timing was Sport 7 misschien wel gelukt.
Over timing gesproken. Ik erger mij aan softwareupdates die een paar dagen later alweer worden ingetrokken, omdat ze simpelweg niet blijken te werken. Onlangs gebeurde dit bij de apps van NRC Handelsblad en Het Financieele Dagblad. Daar was men vergeten die eerst even in beperkte kring te testen. Na een week van continue crashes en woedende abonnees werden ze gelukkig ingeruild voor de oude versies.
Toch zijn er allerlei goeie redenen om niet met een volledig ontwikkeld product de markt op te gaan. Of het nu om soft- of hardware gaat, eerste versies zijn meestal letterlijk prototypes die je vooral gebruikt om feedback te genereren. Dat is essentieel om te bepalen welke onderdelen wel en niet gewaardeerd worden en hoe het accent bij volgende versies wordt gelegd.
Iedereen die onderneemt, kent het belang van een goeie timing. Maar wanneer kom je met een nieuw product en wat stop je erin? Een slimme tv-producent die een nieuwe show bedenkt, zal zorgen dat z’n format elk jaar wat nieuwe elementen heeft die vaak allang geleden verzonnen zijn. Een gimmick, een nieuw decor of een andere jury. Zo gaat het programma niet snel vervelen, blijft het goed scoren en – niet onbelangrijk – blijft de kassa nog langer rinkelen.
Toegegeven, het is een strategie waar je wel lef voor nodig hebt, want als je concurrent toevallig wel met die nieuwe features komt die jij juist hebt weggelaten, dan heb je een probleem.
Toen Apple z’n eerste revolutionaire smartphone presenteerde wist men ongetwijfeld al dat het volgende model veel meer zou kunnen. Het bedrijf hield bewust allerlei features achter om een jaar later hele volksstammen opnieuw te verleiden om langs de kassa te gaan.
Vorige maand waren velen echter teleurgesteld dat er geen iPhone 5 maar slechts een 4S werd gepresenteerd. Toch gingen diezelfde teleurgestelde mensen vervolgens om drie uur ‘s nachts in de rij liggen om ‘m als eerste te hebben. Dat is de kunst van het doseren: van niet al je kruit verschieten en je klanten telkens een stukje meer te geven. En het mooie is dat je die stukjes rustig kunt ontwikkelen en testen zodat je ze niet hoeft terug te trekken als ze niet aan de verwachtingen voldoen.
De lifecycle van een product is als een marathon. Die moet je evenwichtig lopen. Niet te snel van start, je energie goed verdelen en uiteindelijk met je gadget juichend over de finish.
*) Ruud Hendriks is adviseur, spreker en mediaentrepreneur op het gebied van media, IT en telecom.
Bovenstaande column is ook te lezen in het novembernummer van Emerce. Per abuis ontbreken daar de laatste twee regels die hier wel zijn meegenomen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jan van Ingen
De columns van Ruud voortaan eerst even door de eindredactie heentrekken. “Razend snel” is toch echt één woord: “razendsnel”. “Ik irriteer mij” moet zijn “ik erger mij”. In plaats van “een volledig ontwikkelt product” zou ik spellen “ontwikkeld product.” Noem mij maar gerust ouderwets.