Column: disruptie in payments
Een van mijn grootste ergernissen is het overmaken van geld naar het buitenland. Zowel zakelijk als privé blijft het een enorme crime om dit op een betaalbare, efficiënte en veilige manier te doen. Door de exchange rates (die door het plafond schieten) en banken die hun hand ophouden, zijn dergelijke overboekingen vandaag de dag een peperdure exercitie geworden.
Afgezien van allerlei commissiekosten die hiervoor in het leven zijn geroepen, gaat de bancaire wereld eveneens prat op allerlei onzichtbare inkomstenbronnen. Neem het verhogen van de zogeheten spread van de valutakoers of de indirecte verdiensten op basis van wisselkoersen. Allen verdienmodellen uit de oude economie.
Een van hun schrikbeelden is dan ook TransferWise, ontwikkeld door een team van ex-Skype- en PayPal-medewerkers en ondersteund door topondernemers als Richard Branson, Peter Thiel en durfinvesteerders zoals Andreessen Horowitz. De Engelse startup, met vooral veel klanten in de Europese Unie, heeft sinds de oprichting in 2010 al meer dan 4,5 miljard euro aan transacties gefaciliteerd. Hun geheim? Door de zelfontwikkelde peer-to-peertechnologie krijgen gebruikers toegang tot rates die vele malen scherper zijn dan die van traditionele bankeninstellingen. En door hun klanten onderling te connecten, omzeilen ze tevens het reguliere valutasysteem.
Daarbij rekent de startup sowieso een mid-market rate, oftewel een lagere commissie dan gebruikelijk. Als je via TransferWise bijvoorbeeld duizend euro naar Groot-Brittannië stuurt, ben je al gauw een kleine zestig euro goedkoper uit dan bij een grootbank. Opgeteld heeft de startup zo al een kleine hondertachtig miljoen euro aan kosten bespaard. Tel uit je winst. Door het succes stroomt er maandelijks vijfhonderd miljoen pond richting de TransferWise-accounts. Deze nieuwe ‘bank’ accepteert tegenwoordig zelfs al dertig valutasoorten en meer dan vijfhonderd(!) routes waar via geld kan worden verstuurd. Mind you. En dan te bedenken dat grote landen als Rusland en China nog moeten worden toegevoegd.
Een dergelijke nieuwkomer dwingt de ingedutte bancaire sector om weer klantgericht te denken en te handelen. Ondanks dat de verandering niet zo snel zal gaan als de ontwrichting die een Netflix teweeg heeft gebracht, is de geest al wel enige tijd uit de fles. Wacht dus niet af en doe er nu al je voordeel mee. Dan zorgen we gezamenlijk voor een ommekeer die z’n weerga niet kent.
*) Deze column is eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#149)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond