Column: Laatste strohalm
In de tijd dat General Motors veertienduizend werknemers op straat zet en vijf fabrieken sluit, openen elektrische automerken massaal hun deuren. GM heeft de afgelopen vier jaar een enorme transformatie moeten ondergaan. Het wegsnijden van dure merken zoals Opel in Europa was daar een groot onderdeel van. Investeren in elektrische en autonome voertuigen is het nieuwe mandaat.
In 2020 wordt de markt voor elektrische voertuigen vooralsnog op slechts acht procent van de wereldwijde automarkt geschat. Want zodra we bij de dealership komen, draaien we helaas in veel gevallen de andere kant op. Voornamelijk vanwege de prijs en niet zozeer vanwege praktische bezwaren. Kortom, als de automarkt elektrisch wordt, is het niet in de komende tien jaar. En naar alle waarschijnlijkheid ook niet de tien jaar daarop. Ondanks dat de meerderheid van de bevolking zich grote zorgen maakt om het milieu. Zodra de prijs tevoorschijn komt, daalt het altruïstische gevoel echter net zo snel als het boven kwam drijven. In de Verenigde Staten verliest maar liefst de helft van de consumenten interesse zodra ze de hoge gemiddelde prijs zien.
Minder snel dan verwacht
Tesla, Elon Musks geesteskind, blijft oppermachtig als de fabrikant met de ogenschijnlijk technologisch beste voertuigen, die er ook nog eens sexy uitzien. Nou is dit geen garantie voor succes, want Tesla concurreert met onder andere Chinese fabrikanten die zonder bloed, zweet en tranen elektrische auto’s produceren. Op schaal en van hoge kwaliteit. Iets wat Musk met name de afgelopen periode de nodige moeite kost. Ook bij andere giganten gaat het minder snel dan je zou verwachten. Volkswagen bijvoorbeeld, plant een productie van honderdduizend elektrische auto’s in 2020. Vijf jaar later moeten dit er tien keer zoveel zijn. Geen duizelingwekkende voorspellingen. Ondanks de hype in de markt, is de realiteit dus nog niet zo rooskleurig. Om nog maar te zwijgen over de ecologische kosten van het productie- en recycle proces die de batterijen vragen.
Dat de olieprijs richting de honderd dollar per vat snelt, speelt de elektrische autofabrikanten wel in de kaart. Desondanks blijkt het broodnodig om een groter bewustzijn te creëren voor een minder belastende vorm van mobiliteit. Met de uitbouw van Uber en de introductie van elektrische scooters zoals Bird zullen de autoverkopen blijven dalen. En blijkt over enige tijd wellicht dat goedkope elektrische voertuigen een laatste strohalm waren voor de alom geliefde automarkt.
* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#169).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond