-

Magento laat concurrentie ver achter zich

Te vaak lezen en horen wij nog collega’s in de markt roepen dat Magento 2 er niet klaar voor zou zijn, dat je als grotere e-commercepartij een overstap van Magento 1 naar Magento 2 beter nog even voor je uit kunt schuiven. Als je het mij vraagt komt dit advies niet voort uit ervaring maar juist uit onwetendheid en de wetenschap dat deze bureaus er intern nog niet klaar voor zijn. Ze hebben de kennis niet en weten dat het omscholen van hun mensen tijd en energie kost.

Vaak worden, door een gebrek aan beide, slechte keuzes gemaakt en merchants verkeerd geïnformeerd. Ook doen concurrerende platformen vaak neerbuigend richting Magento, maar die laat de concurrentie op haar beurt de komende jaren nog even flink in het stof happen.

Concurrentie heeft het nakijken

Magento als Enterpriseplatform is betaalbaar, zowel aan de licentie- als aan de implementatiekant. Voor mensen die willen gaan starten of nog niet al te veel budget hebben kun je kiezen voor de Community-variant. Magento is al tijden het meest gebruikte e-commerceplatform, IDC research meld dat merchants in 2016 meer dan 101 miljard omzet via het Magentoplatform hebben weten te realiseren door bijna 51 miljoen online shoppers.

In totaal zorgt het Magento-ecosysteem voor 280.000 Magento-specifieke banen, zoals bij merchants, third party oplossingen en implementatiepartners. Magento is de nummer 1 in de IR Europe top 500.

Magento rukt op

Uit hetzelfde IDC onderzoek (onder 2.200 merchants in 15 verticals) blijkt dat tegen het einde van 2017 60% van alle omnichannel retailers verwachten dat ze hun collecties online beschikbaar kunnen stellen. Een kwart van alle Magento merchants verwacht dat hun transacties voor meer dan 20% via mobiel zal gaan verlopen.

Belangrijker nog is dat het onderzoek aantoont dat het Magento ecosysteem naar verwachting harder zal groeien dan de globale e-commerce markt, van een globale omzet van 4,2 miljard in 2016 tot een verwachte 14,2 miljard in 2020.

Ook zien we in het Gartner quadrant uit 2016 dat Magento een challenger is en blijft. Dat wil zeggen dat ze een hoge mate van prestatievermogen hebben ten opzichte van een nog niet volledige uitgekristalliseerde visie.

In 2017 zal in Nederland de omzet van e-commerce verkopen stijgen naar 12,85 miljard euro.

Het marktaandeel van Magento is met een wereldwijd marktaandeel van 29,1 procent de grootste.

Time to market, ROI en TCO

We kennen inmiddels aardig wat cases waaruit blijkt dat de Time to market met Magento echt heel kort kan zijn. In tegenstelling tot concurrenten als Hybris, Demandware en Intershop. Dit kan in sommige gevallen aanzienlijk uit elkaar liggen tot zelfs meerdere maanden of zelfs meer dan een jaar.

Daarnaast is gebleken dat voor vele merchants de return on investment hoog is en het total cost of ownership vaak veel lager is dan bij concurrerende pakketten.

Overcompleet en snel

Magento 2 is overcompleet. Veel van de features kennen we al uit Magento 1 en zijn er vooral binnen Magento 2 Enterprise verbeterd en een aantal belangrijke features toegevoegd, waarvan in mijn optiek de B2B-suite en Bluefoot-integratie de grootste impact gaan hebben. De user experience van het platform is met grote sprongen verbeterd, al is het soms even zoeken als je Magento 1 gewend bent.

Vaak hangt het voor een groot deel af van de keuzes die worden gemaakt tijdens de implementatie, ook is hosting natuurlijk een belangrijk onderdeel. Samen zorgen voor een stabiele Magento 2 basis, met nette code (zeker niet te veel externe applicaties inladen), juiste keuzes tijdens implementatie en hostingplatform voor een supersnelle omgeving die ook nog eens veel data en bezoek aankan. Denk je echter te kunnen besparen op 1 van deze onderdelen dan kom je vaak voor vervelende verrassingen te staan.

Schaalbaar

Magento is tevens voor elk segment het meest schaalbare platform. Het open source karakter en de berg aan kennis en ervaring die aanwezig is in de community, en meer dan 70.000 developers wereldwijd, zorgen voor een enorm schaalbaar product. Er zijn tal van third party diensten waar je gebruik van kunt maken en elke van deze partijen zorgt er als eerste voor dat ze compatibel zijn met Magento. Ook zorgt de marketplace van Magento voor een enorme aanwas aan herbruikbare extensies

Magento in Nederland

Op BuiltWith zien wij een redelijk actueel overzicht van het aantal bedrijven dat Magento gebruikt, hier zien we 9160 bedrijven in totaal 14.039 .nl domeinen exploiteren. Uit cijfers van onderzoek door Byte blijkt dat er in Nederland ongeveer 24.000 Magento-shops waarvan drie maanden geleden vier procent Magento 2 draaien.

Byte telt in Nederland 466 Enterprise en 21131 Community-shops en zij kunnen van 1844 Magento-shops niet bepalen welke versie dit is. Uit onderstaande afbeelding blijkt dat wij in Nederland de meeste Magento-shops per 1 miljoen inwoners rijk zijn.

Magento telt in Nederland op dit moment zeven Enterprise solution partners (system integrators), waarvan er vijf ook daadwerkelijke Nederlandse bedrijven zijn. Zes professional solution partners, waarvan eveneens vijf Nederlands zijn en drie technology partners. We hebben in Nederland alleen al op dit moment 233 Magento-gecertificeerde professionals die een of meerdere certificaten hebben behaald. Dit varieert van solution specialists tot frontend developers en van developers tot developers plus (laatste o.a. meer geënt op Enterprise). 

Upmarket

Magento is zeker met de komst van Magento 2 de weg ingeslagen van de grotere merchants. De stevige code base van Magento 2, het prijsmodel voor de Enterprise variant, de aanvullende producten, de nieuwe 250 miljoen dollar investering vanuit Hillhouse, de diensten die ze aanbieden en de mindset binnen het bedrijf en haar partners, zijn allemaal geënt op het bedienen van een groot aantal grotere merchants.

Magento 2 is er klaar voor

Teruggrijpend naar de intro van dit artikel kunnen we stellen dat Magento 2 klaar is voor de ambities van merchants in het hogere segment en in elke vertical. De partners beginnen op stoom te komen en iedereen die stelt dat Magento 2 er niet klaar voor is, heeft geen verstand van zaken.

Deel dit bericht

15 Reacties

Nb

Ik denk dat Magento een beetje overrated is geworden. De concurrentie groeit en zijn veel flexibeler als het gaat om nieuwe applicaties en functies. Goed voorbeeld is Shopware, wat alle functies omvat die Magento ook heeft alleen dan veel gebruiksvriendelijke.

Mathijs Kok - Guapa e-commerce

Hallo NB,

Dank voor je “openheid”. Magento is in de basis al overcompleet, en alles wat je wilt als Merchant kun je er door gedegen solution integrators in/op/bij laten bouwen. Dus dat Magento overrated zou zijn, zie ik zeker anders.

Wel wil ik je bedanken voor je aanvulling, je opmerking sterkt mijn stelling in de 2de alinea.

Fijne avond!

Erik de Vries

Ik vraag me in toenemende mate af in hoeverre platformen als Magento niet helemaal overschaduwd zullen worden door Shopify. Welke functionaliteiten biedt Magento nu echt nog die Shopify niet biedt. In de VS zie je ook steeds meer grote merken overstappen naar Shopify.

Mathijs - Guapa BV

Hallo Erik,

Er zijn altijd merchants die overstappen naar andere platformen, die beweging in de markt is logisch.

Als je puur kijkt naar cijfers in NL hebben andere platformen nog een lange weg te gaan.

Daarnaast wordt er door de gehele community zoveel meer werk verzet dan een closed source platform ooit kan, dat maakt Magento nog steeds een super interessante optie.

Peter

Dé uitdager van Magento is wat mij betreft Sylius (http://Sylius.org).

Mathijs - Guapa BV

Hallo Peter,

Dank voor je bijdrage. Voor welk onderdeel van de markt? Grotere of kleinere bedrijven? En welke verticals? Of wilde je graag de linke plaatsen voor SEO doeleinden 😉

Rutger

Prima artikel, wel natuurlijk geschreven vanuit het perspectief van iemand die zijn brood verdiend met het maken van Magento shops 🙂 ) , ik zie Magento ook nog als hét platform voor als je shop stand alone is. Erg compleet en het werkt doorgaans prima. Ook externe tools hebben vaak al standaard koppelingen met magento waardoor de implementatie vaak eenvoudig is en ook goed werkt. Mijn ervaring is wel dat wanneer er maatwerk om de hoek komt kijken het qua investering niet meer zo uitmaakt tussen een open en closed source.

Ronald Meeuwissen - MaxServ

Helemaal mee eens. Wij hebben Magento 2 ook volledig omarmd vanaf het eerste moment. En kijken anno 2017 naar een mooie toekomst.

Mathijs Kok - Guapa E-commerce

Hallo Rutger,
Ik denk dat als je de vergelijking anders maakt, dat Magento in veel gevallen de juiste of enige keuze is.

Hallo Ronald,
??

Hugo

De experts zijn er kennelijk nog niet helemaal uit. Een week geleden was er op Emerce ook een artikel over Magento 2, daar was men terughoudend en skeptisch over Magento 2 (https://www.emerce.nl/achtergrond/uitstellen-overstap-magento-2-zorgt-uitdagingen-markt) Bijvoorbeeld: ‘ Te weinig ontwikkelaars, belangrijke koppelingen met derden die nog altijd missen: het zorgt voor heel wat uitdagingen.’ en ‘Nieuwe functies nog net op een a4 te benoemen’. De daargenoemde klantsegmentering zat ook al in Magento 1. Spannende tijden in e-commerce land!

903rtz

Niemand kan oprecht zeggen dat Magento een slecht platform is. Wel zijn er andere commerce platformen die een stuk gebruiksvriendelijker zijn voor merchants. Om Magento succesvol te kunnen gebruiken is er een grote betrokkenheid van IT en programmeurs nodig (vandaar 280.000 Magento specifieke banen op 240.000 live shops?). Vooral aanpassingen aan de structuur van pagina’s zijn niet eenvoudig. Een goed, en adhoc, idee van een sales team stuit vaak op bezwaren en een overvolle agenda van IT of noodzaakt een belletje naar de partner met de bijbehorende rekening. Bij andere oplossingen kan, zonder IT-kennis, via drag-en-drop van bijvoorbeeld widgets de site snel en eenvoudig aangepast worden. Ook timed go lives van content en nieuwe functies zijn een zwak punt van magento.

Sowieso is Magento een platform dat zeer veel betrokkenheid van IT vraagt, sla de berichten (ook deze maand weer) er maar op na: 85% van de gehackte shops draait op Magento, 100.000 en Magento shops at risk door shoplift hack, etc. etc. Over het algemeen is Magento snel met een oplossing, maar gebruikers en zelfs Magento partners zijn vaak laks met het implementeren hiervan. Waarom? Omdat merchants zich liever (terecht) focussen op hun business: verhogen AOV, conversie optimalisatie, retentie, etc. en niet op hun platform. Een beetje SaaS platform doet dit voor de merchant.

Een andere reden waarom onderhoud niet voldoende gebeurt, zijn de niet ingecalculeerde kosten die daarbij komen kijken. Wat mij betreft nog een zwak punt van Magento: de verborgen kosten. Waar een SaaS platform een volledig transparante TCO heeft en er een all-in prijs wordt afgerekend is dat bij Magento echt anders: licentie kosten productie omgeving, licentie kosten OTAP omgeving, SLA op de OTAP hosting, OTAP hosting, kosten hosting productie, een SLA op de applicatie, een SLA op Magento, een SLA op de hosting, eventueel een SLA direct bij Magento, eventueel een CDN, etc.
Sowieso is het licentiemodel met de komst van Magento 2 op de schop gegaan. In plaats van kosten per server wordt er nu afgerekend o.b.v. omzet door het platform. Dit kan potentieel een vertienvoudiging van de licentie kosten met zich meebrengen. Vooral voor B2b, die vaak prima met 1 server af konden, kunnen de licentie kosten o.b.v. omzet de spuigaten uitlopen.

Vorige week met twee grote Magento Enterprise (1.x) gebruikers in NL gesproken, hier een lijstje met punten die zij verder als zwak (of non-existent) zien in Magento:

• Zoeken, zeer zwak. SOLR in essentie goed maar zeer intensief om fatsoenlijke resultaten te krijgen. Geen boost and burry;
• Personalisatie is schier onmogelijk;
• CMS capabilities zijn zwak;
• Geen testing/conversie optimalisatie in het platform;
• Geen geautomatiseerd publiceren van content en functionaliteiten;
• Volgorde filters niet aanpasbaar;
• Geen cross device tracking;
• Sortering catalogus niet mogelijk.

Waar volgens mij de schoen het meest gaat wringen voor Magento is de ‘stand-alone’ status. Ondanks dat er allerlei koppelingen en API’s voorhanden zijn blijft een grote mate van integratie met producten van andere leveranciers een zwak punt. Steeds meer, vooral grotere, merchants zijn op zoek naar een bredere CX oplossing waarbij commerce slechts een stukje van de puzzel is. Oracle, Salesforce, IBM e.a. doen hun uiterste best om een CX breed portfolio te hebben. Waar de 360 graden customer view de heilige graal is en ieder touchpoint van de customer journey ondersteunt wordt. Voor dat laatste heb je met Magento nog steeds een aardige uitdaging en dat zie ik ook niet snel veranderen. Ook de laatste acquisities helpen daar niet direct bij. Magento probeert de weg naar boven in te slaan maar ik verwacht juist dat ze in het enterprise segment de strijd zullen verliezen. Wat dat betreft is de bestaande customer installed base met maar 3% betalende (Enterprise versie) klanten veelbetekenend.

Afhankelijk van je wensen kan Magento de juiste keuze zijn. Ik zie echter genoeg redenen om bij de keuze voor een commerce platform ook verder te kijken. En zeker niet automatisch over te stappen van versie 1.x naar 2.x. Breng in kaart wat belangrijk is voor je business op dat moment en in de toekomst. En kijk niet teveel naar wat in het verleden belangrijk was.

De titel “Magento laat concurrentie ver achter zich” gaat zeker op als je het aantal online shops bekijkt, maar ik stel dat dit vanuit heel wat andere perspectieven niet zomaar geldt.

Peter

Dag Mathijs, Sylius was tot op heden vooral interessant voor complexe maatwerk-projecten. Sylius is al geruime tijd stabiele software maar de 1.0 release met een feature-freeze en LTS support zit nu pas in de laatste rechte lijn. Met deze 1.0 release zie ik toepassingen voor zowel grote als kleine bedrijven. De architectuur (Symfony bundels) en de BDD methodiek is echt uniek en zorgt voor zeer goed te testen code. Meer info op de pagina voor developers: http://sylius.org/about/developers.

Een ander groot voordeel is de commitment om nooit een EE edition te introduceren met “EE-only features”. Er is wel commerciële support en consulting maar er worden geen features afgeschermd achter een licence-wall. Een beetje zoals Red-Hat en Centos. Binary compatible maar Centos heeft geen commerciële support of indemnification van Red-Hat.

Dit is mijn inziens een veel beter model omdat het de community toelaat om actief bij te dragen aan het systeem. Dit kan niet wanneer features achter een licence-wall zitten en de community geen toegang heeft tot de code.

Mede hierdoor zie ik voor Sylius in de toekomst een veel betere en actievere community van developers groeien die Magento wel eens het vuur aan de schenen zou kunnen leggen.

Mathijs Kok - Guapa e-commerce

@Huga, dank voor je reactie, ik zou je willen vragen om beide stukken nog eens goed te lezen. In het vorige artikel waar je aan refereert, is niemand sceptisch over Magento 2. Wel over de manier de derde partijen en merchants nu omgaan met zich klaar maken voor Magento 2 en de keuzes die hierin worden gemaakt.

@Jasper Goerts, jammer dat je er in jaar niet bij bent in Vegas! Je was een leuke toevoeging in de Magento community. Dank voor je uitgebreide reactie, ik denk wel dat het voor een deel afhangt van je ervaring met bepaald implementatie partners 😉

@Peter, ik zou haast denk dat je aandelen hebt 😉

903rtz

@Mathijs het is altijd jammer om niet aanwezig te zijn in Vegas: goede herinneringen aan. Gelukkig heeft Oracle zijn eigen commerce event in Vegas 😉

Uiteraard is niet alles zwart/wit. Kijk verder dan je neus lang is: dat geldt voor de keuze van een platform en idem dito voor de keuze van implementatie partij. Waarbij, ongeacht het platform, de implementatie partij de de sleutel tot succes in handen heeft. Je kunt een goed platform ook slecht implementeren….

Peter

@Mathijs nee geen aandelen, wel héél positieve ervaringen met de Sylius technologie en veel appreciatie voor het harde werk van het core team en de bredere community.

De BDD methodiek (http://sylius.org/about/developers#bdd) maakt het mogelijk om op een bedrijfszekere en efficiënte manier maatwerk en upstream updates te integreren.

De architectuur is maximaal decoupled en dit zorgt voor een enorme flexibiliteit. http://sylius.org/about/developers#architecture.

Sylius heeft intussen een top spot in het Github leaderboard eCommWar:
https://www.ecommwar.com/ 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond