-

Searchbureaus missen de boot met display advertising

Traditionele mediabureaus hebben destijds de boot gemist waar het gaat om search. Die markt is nu vrijwel volledig in handen van gespecialiseerde searchbureaus. Diezelfde bureaus laten nu een grote kans liggen als het gaat om data driven display. Gaan zij nu op hun beurt de boot missen?

Adverteerders zijn enthousiast over de inzet van audience targetingprofielen. Denk aan vrouwen van 20 tot 39 voor een branding campagne voor bikini’s of ‘travel intenders’ voor conversie. Met profielen kunnen immers specifieke doelgroepen bereikt worden via online display advertising. Dit principe is gebaseerd op het feit dat de uiting alleen wordt getoond als de consument recentelijk interesse heeft getoond in bijvoorbeeld online fashion, of heeft gezocht naar een vliegticket naar Barcelona. Adverteerders herkennen deze methode van campagne voeren uit hun search-inspanningen. Ook dan ben je specifiek aanwezig als de consument feitelijk zoekt naar je product. Maar er doet zich een apart fenomeen voor: searchbureaus, en welke adverteerder doet er geen zaken mee, staan erbij en kijken ernaar. Dat wil zeggen; als ze het al zien. Want hoe dicht ‘display gebaseerd op search’ ook ligt bij de huidige business van searchbureaus, velen hebben niet in de gaten dat deze twee werelden steeds meer convergeren.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!