-

Mobiel reizen boeken neemt toe; app is onmisbaar

Het aantal mobiele boekingen blijft stijgen voor reisbedrijven wereldwijd, met name voor online reisagenten. Dit gaat ten koste van de tablet, blijkt uit onderzoek van reclametechnologiebedrijf Criteo.

Criteo onderzocht het zoek- en boekgedrag van consumenten bij meer dan 1800 reisadverteerders wereldwijd, die jaarlijks goed zijn voor 3 miljard online boekingen. Daaruit komt allereerst het belang van mobiel naar voren: de meeste reiscategorieën genereren meer dan een derde van hun boekingen via de smartphone of tablet. Apps en prijsvergelijkers worden hierbij niet meegerekend. Bij vliegtickets domineert de desktop nog steeds maar er is wel een groei van het aantal mobiele boekingen zichtbaar van 2 procentpunten. Autohuur en hotels zijn de sterkste stijger: respectievelijk 40 procent en 39 procent wordt mobiel geboekt, een toename van 10 procentpunten. Excursies en treintickets laten daarentegen een daling zien.

Opvallend is verder dat online reisagenten (OTA’s) een veel groter aandeel mobiele boekingen hebben dan leveranciers: 45 procent versus 16 procent. Bovendien groeien OTA’s nog steeds met name als het gaat om boeken via de smartphone, terwijl de leveranciers zelfs een kleine krimp laten zien.

Hierbij tekent Criteo wel aan dat de leveranciers er beter in slagen om cross-device transacties te faciliteren. Aan 32 procent van de boekingen ging een klik op een ander device vooraf. Bij de OTA’s ligt dat op 28 procent.

App blijft belangrijk voor travel

Verder stelt Criteo dat een app onmisbaar is als je als reisorganisatie mobiel wilt groeien. Wie een app heeft, haalt daar 27 procent van de boekingen uit. Mobiel internet is goed voor 33 procent en de desktop voor 40 procent. Zonder app is de verdeling 35 procent mobiel, 65 procent desktop.

Apps zijn ook handig voor het managen van de inventaris: 41 procent van de last-minute boekingen wordt gemaakt via een app en 48 procent op mobiel internet. Blijft over: 11 procent op desktop.

Alsof dat nog niet genoeg is, hebben apps ook een hogere conversieratio dan de andere kanalen. In het vierde kwartaal van 2017 bedroeg de conversie op mobiel internet 4 procent, op desktops 11 procent en in apps 23 procent. Wel is het zo dat de gemiddelde orderwaarde op desktop het hoogst is. Wanneer die wordt geïndexeerd op honderd, dan scoort de app een boekingwaarde van 77 en mobiel internet 73.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond