Emerce Retail

Google als webshop: de nieuwe realiteit voor SEO?

10:30 30 minutes IJzaal
Chantal Smink chantalsmink.nl

Ooit was Google de kans voor iedereen om een succesvolle webshop te draaien en verkeer aan te trekken. Inmiddels ziet Chantal dat het gros van alle webshops afhankelijk is van Google en dat is volgens haar een probleem. Dat Google al jarenlang steeds minder SEO-verkeer stuurt is bekend, maar wie de ontwikkelingen in de VS volgt, ziet nieuwe bedreigingen voor het SEO-verkeer. Daarnaast heeft onze aanpak van SEO geleid tot een grote mate van eenheidsworstig content waarin partijen uitwisselbaar zijn geworden.

In haar sessie zet Chantal de ontwikkelingen op een rij, gaat ze in op het beleid, de eisen en wensen van Google en hoe dat vraagt om een andere aanpak van SEO in e-commerce. De business case om dingen voor SEO te blijven doen, kan volgens haar op korte termijn voor de meeste shops niet meer uit. Wat betekent dat voor de rol van SEO in de online marketingmix en hoe ga je hier als webshop mee om?

Chantal Smink

Chantal Smink

chantalsmink.nl

Chantal noemt zichzelf de SEO-expert die geen SEO meer doet. Ze is auteur, podcaster, spreker en trainer op het gebied van SEO en Organische Marketing.  

Chantal houdt alle ontwikkelingen in Google nauwlettend in de gaten en is kritisch over de manier waarop we nog altijd SEO doen. Volgens haar is het tijd voor een transformatie naar Organische Marketing waarbij SEO een logisch gevolg is, zeker in tijden van AI en de veranderende positie van Google. Een van haar uitspraken is “Google is not your friend” en dus moeten bedrijven zelf hun broek op kunnen houden. 

Gelijktijdige sessies