Deel dit artikel
-

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2019

Vandaag verschijnt de veertiende editie van Emerce 100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hier geven we weer hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën.

Het onderzoek bestrijkt uit een vijftal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising, Software en Venture. In het verleden ging het over honderd bedrijven, maar inmiddels is de lijst aanmerkelijk gegroeid. Dit jaar onderzochten we 759 bedrijven, twintig procent meer dan vorig jaar. Een van de oorzaken voor die toename is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse.

Wat we presenteren is een imago-onderzoek, weergegeven op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven. Dat onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en is verrijkt met andere relevante marktdata.

Net als in 2017 en 2016 hier weer 10 bureaus. Een aantal bureaus dat vorig jaar nieuw in dit overzicht stonden, zijn er alweer uit. Vier daarvan zijn terug te vinden bij de Marketingbureaus. Oogst handhaaft zijn toppositie met 5,5 sterren. Nieuw zijn WUA!, MeMo2, Digital Power en Begradient.


 

In de categorie grote bureaus deze keer 24 vermeldingen (tegen 16 in 2018). Dept (eerder ooit bij de kleine bureaus), Conclusion Digital , Lukkien, Colours en the Valley (eerder middelgroot) zijn groot geworden. Riff, Deloitte Digital en Accenture Interactive zijn nieuw in deze lijst.


 

Het grote aantal van 31 vermeldingen in de middelgrote lijst blijft gelijk, ondanks dat verschillende bureaus naar de groten gegaan zijn. Opgeschoven van de kleine bureaus is  Arlanet. Nieuwe namen in het overzicht zijn Label A, HikeOne, Grrr, Dotcontrol, Estate Digital, Greenberry, Alien Trick en Bitfactory.


 

Het aantal kleine bureaus is dan ook wat minder dan vorig jaar. PUURPXL en Digital Natives laten als nieuwelingen in dit lijstje meteen 5,5 sterren noteren. Cube en Dutchwebdesign zijn ook nieuw. Goeiezaak.com doet inderdaad goede zaken met een sterrenverbetering van 4,5 naar 5,5.


 

Guilty People verbetert zich met anderhalve ster en behaalt een resultaat van 5,5.. Havana Harbor en Media Science enteren het overzicht met 5,5 sterren. Dept is ook nieuw hier: 5 sterren. NR6 haalde vorig jaar de lijst niet, maar is weer terug met hun vertrouwde 4,5 sterren.


 

De naam Virtual Affairs was in 2016 bij Fullservice interactieve bureaus te vinden, nu bij de Digital agencies specialized. Ook nieuw hier zijn Level Level, RecruitNow en funk-e. Bikkelhart en Concept7 krijgen er allebei een halve ster bij ten opzichte van 2018.


 

In deze editie van de E100 worden de Digital marketingbureaus verdeeld in 13 grote, 15 middelgrote en 16 kleine. Vorig jaar bevatte deze categorie overall 29 vermeldingen (tegen 21 vermeldingen in 2017).

In het overzicht van de grote bureaus zijn 2 nieuwe namen te onderscheiden: Dept en DTG. Oogst voert de lijst aan, gevolgd door consequent 5 sterren scorende bureaus als Storm Digital, Searchresult en Yourzine.


 

Digital Brixx, Fingerspitz (eerder bij Analytics en optimalisatie), Artefact, Gladior Online Marketing, Brandfirm en Smart Internet Media zijn nieuwe namen bij de Digital marketingbureaus. Happy Idiots stond eerder in 2017 vermeld.


 

Alleen Pink Marketing en Conversive werden in 2017 en 2016 al bij de Digital marketingbureaus vermeld, de overige 14 namen zijn nieuw.


 

In deze in 2018 nieuwe categorie dezelfde aanbieders, met nagenoeg dezelfde goede waarderingen. Superhero Cheese wordt het best gewaardeerd voor de kennis/knowhow.


 

Nieuw hier zijn Bluebird Day, Cream, Yellowlab en Accent Interactive. Netivity is opnieuw in de lijst opgenomen. Evoworks en XSARUS scoren met 5,5 sterren beter dan vorig jaar, Kega en Divide behalen ook iets betere waardering dan de vorige editie.


 

2bMore en 4DMS zijn nieuw in deze categorie. De waarderingen zijn meest gemiddeld, en iets lager dan vorig jaar. Op Oxyma na: zij krijgen er een ster bij en gaan van 4,5 naar 5,5 sterren.


 

Geen nieuwe vermeldingen in deze categorie, terwijl er 5 bureaus uit het overzicht verdwenen zijn. Initiative Media gaat van 4 naar 5 sterren en breekt daarmee met de trend van een lijst die geheel uit 4 en 4,5 sterren bestond.


 

aFrogleap valt op met de 6 sterren, waarbij betrouwbaarheid als meest kenmerkend geldt. Mobile Strategy en Oberon stonden niet eerder in dit rijtje. M2Mobi behaalt al 3 jaar achtereen een prachtige 5,5 sterren.


Nieuwkomers in deze categorie GoSpooky en Wavemaker hebben net als WeDigital en Social Inc. 5 sterren.  De lijst wordt aangevoerd door YourSocial, dat daarmee een halve ster meer binnenhaalt.


 

Searchresult behaalt net als vorig jaar 6 sterren, met name op grond van positieve waarderingen voor kennis/knowhow. Addurance gaat een ster omhoog naar 5,5 sterren. Ook Bannerconnect en Cadreon kennen iets betere waarderingen. Exponential is de enige nieuwe naam in dit overzicht.

Waren er vorige keer 2 Consultants die 5 sterren behaalden, nu zijn dat er 5. McKinsey, KPMG, Deloitte en SparkOptimus voegen zich bij Boston Consultancy Group. DigitalWorks en Cognizant (in 2016 onder IT services) zijn nieuw in dit overzicht.


 

De lijst verzenders is in vergelijking met vorig jaar gehalveerd. DHL, Sandd, De Buren en TNT gaan van 4,5 naar 5 sterren. PostNL en bPost handhaven hun 5 sterren, mede dankzij hun scores op betrouwbaarheid.


 

CB was even een jaartje uit de lijst, maar komt goed terug met 5,5 sterren, en is daarmee samen met DSV Multi-Channel Fulfilment topscoorder. Ook Katoen Natie is terug in de lijst, met een vertrouwd aantal van 5 sterren. Arvato Bertelsmann gaat ook naar de 5 sterren. CB kent goede cijfers voor kennis/knowhow en betrouwbaarheid, DSV Multi-Channel Fulfilment voor prijs-kwaliteit en flexibiliteit.


 

Met 15 vermeldingen is dit lijstje 4 aanbieders korter dan in 2018 (toen 19). Argeweb, True en nieuwkomer Hipex voeren de lijst aan met 5,5 sterren. BIT en STRATO zijn ook nieuw in deze categorie. Rackspace, Argeweb, Leaseweb, True en Interned Services hebben er allemaal een halve ster bij ten opzichte van vorig jaar.


 

Het aantal aanbieders in de lijst is constant. 2 aanbieders uit de lijst van vorig jaar zijn vervangen door 2 aanbieders die binnenkomen met 5 sterren: Basefarm en HCL Technologies. HPE, Capgemini, Accenture, NEC, Fujitsu, BT, Ericsson en Huawei gingen van 4,5 naar 5 sterren, Arvato Bertelsmann van 4 naar 5 sterren.


 

Bijna alle aanbieders van de vorige editie zien we terug, met 1 nieuwkomer: NTI. De Opleiders ontlopen elkaar nauwelijks in waardering, waarmee een groot aantal dit keer een betere score behaald heeft ten opzichte van 2018. Beeckestijn Business School scoort het best op betrouwbaarheid, Frankwatching op kennis/knowhow en How & Knower op prijs-kwaliteit.


 

In de Payent methods zien we slechts minimale verschuivingen bij dezelfde aanbieders als vorig jaar. PayPal en Visa halen een halve ster meer binnen.


 

Adyen en Pay.nl zien hun sterren rijzen naar 5,5 stuks. Adyen springt er daarbij uit met een topwaardering voor kennis/knowhow. Buckaroo, MultisafePay, Docdata, WorldPay en Sisow gingen van 4,5 naar 5 sterren. ICEPAY behaalde na de 4 sterren in 2018 nu 5 sterren. Enige nieuwe naam in de lijst is CM, eveneens met 5 sterren.

In deze nieuwe categorie binnen Media & advertising in de E100 zien we 5 namen. Whooz – met 5,5 sterren – stond vorig jaar nog vermeld als aanbieder van e-mailmarketing software.


 

Het aantal Demand side platforms is na een kleine teruggang vorig jaar weer op niveau. Rubicon Project heeft vorig jaar de lijst niet gehaald, nu (sinds 2017) opnieuw met 4,5 sterren. Nieuw zijn koploper Marketing Platform by Google (5,5), en The Tradedesk, Sizmek, Yieldr, Adobe Advertising Cloud en RBT house. Marketing Platform en Adform hebben de beste waardering voor kennis/knowhow.


Net als in 2018 7 aanbieders in deze categorie. Echter van de vermeldingen van vorig jaar zien we alleen bol.com terug, met 5,5  sterren. Zes nieuwe namen in dit overzicht, allemaal goed gewaardeerd met 5 sterren. AliExpress krijgt de beste waardering voor prijs-kwaliteit.


 

Drie van zeven namen in dit nieuwe overzicht kwamen in eerdere jaren al voor in andere categorieën. Monsterboard en Jobbird stonden als Publisher vermeld. Nationale Vacaturebank stond in 2013-2014 bij de mediaexploitanten. Deze laatste wordt ook als meest flexibel ervaren.


 

Vier aanbieders met 4 sterren. Daisycon is het meest flexibel, TradeTracker heeft de beste prijs-kwaliteit, Awin de beste kennis/knowhow en Tradedoubler wordt als meest betrouwbaar aangemerkt.


 

De Broadcasters laten vrijwel hetzelfde lijstje zien als vorig jaar. Radio 538 heeft daarbij ten opzichte van de vorige editie een half punt meer in de wacht gesleept en is daarmee aanvoerder van de lijst.


 

Bindinc is terug in de lijst (sinds 2017), iPublishing is hier nieuw. De Persgroep, TMG, Hearst Magazines, MT MediaGroep, Audax, Reed Business Information en DAZN worden beter gewaardeerd dat vorig jaar.


 

In het overzicht Media – sales houses staan 4 nieuwe aanbieders: BrandDeli, Next Day Media, Hot Pink Media en Mannenmedia. Daarvan stond vorig jaar Hot Pink Media bij e-commercebureaus, Mannenmedia was te vinden bij de Publishers. Massarius houdt vast aan de 5-puntsscore.


 

Deze in 2017 nieuwe categorie blijft in aantallen en aanbieders gelijk. Hier is slechts sprake van wat wisselingen in waardering, waarbij smartclip, SpotX en MobPro een halve ster meer scoren.


 

Bij de Social platforms is er nagenoeg niets veranderd: dezelfde aanbieders, bijna dezelfde scores. Tik Tok (voorheen Musical.ly) gaat er een halve ster op vooruit. YouTube en LinkedIn krijgen de beste waarderingen voor kennis/knowhow.


Er zijn minder Vergelijkers in het overzicht dan vorig jaar. Degenen die nu in de lijst staan, hebben dezelfde waarderingen behaald, op Prijsverglijk.nl na dat een halve ster meer heeft dit keer. Tweakers.net behaalt de 5 sterren vooral vanwege kennis/knowhow en betrouwbaarheid, Prijsvergelijk.nl juist vanwege prijs-kwaliteit en flexibiliteit.

In deze categorie een zelfde aantal aanbieders als in de vorige editie. Daarbij hebben 3 nieuwkomers de plek ingenomen van 3 partijen die uit de lijst verdwenen zijn. AdCalls en Google Analytics hebben opnieuw 5,5 sterren, en ook Hotjar en nieuwe naam AB Tasty voegen zich bij hen. Piwik, Clicktale en Oracle Maxymiser winnen er een halve ster bij.


 

Hier zien we e-Spirit als enige nieuwe naam. Zij hebben de beste cijfers voor flexibiliteit. EPiServer en Kentico software worden deze editie iets beter gewaardeerd met 5 sterren, vooral voor hun kennis/knowhow.


 

Bij de aanbieders van CMS open source dezelfde namen als vorig jaar. Umbraco en Drupal worden nu iets beter gewaardeerd en hebben 5 sterren, Typo3 verbetert zich naar 4,5 sterren. WordPress is het best gewaardeerd voor de prijs-kwaliteitverhouding.


 

Het overzicht E-commerce software commercial is flink gegroeid. Verschillende namen stonden in eerdere edities ooit in een andere categorie en vinden nu hier weer een plek:, CloudSuite, en Mijnwebwinkel gaat van 4,5 naar 5 sterren, CCV Shop en MyShop behouden het zelfde aantal sterren als vorig jaar. Alle andere aanbieders in dit overzicht zijn hier nieuw. IBM WebSphere Commerce wordt het best gewaardeerd vanwege de betrouwbaarheid, Magento voor de kennis/knowhow en Mijnwebwinkel voor de prijs-kwaliteit.


 

Dezelfde lijst als vorige E100, met het verschil dat osCommerce, WooCommerce en OpenCart alle drie beter gewaardeerd worden.


 

In dit overzicht 3 aanbieders minder dan vorig jaar. Webpower en SmartFocus zijn na resp. 3 en 2 jaar afwezigheid weer terug. Mailchimp heeft al 3 jaar achter elkaar 5 sterren, en wordt als beste gewaardeerd voor kennis/knowhow, prijs-kwaliteit en betrouwbaarheid. Oracle Responsys heeft nu ook 5 sterren, vooral vanwege kennis/knowhow.


 

Met dezelfde aanbieders als vorig jaar is dit een goed gewaardeerde categorie: 6 keer 5 sterren en 1 keer 5,5. Beste betrouwbaarheidscijfers zijn voor F-Secure en RSA Security. Deze beide aanbieders hebben daarmee een halve ster extra, net als Trend Micro.


 

Een groeiende categorie, de Marketing automation software: van 13 naar 17 aanbieders. ClickDimensions is na 1 jaar afwezigheid terug. De scores die vorig jaar behaald zijn, blijven ongewijzigd. Nieuw en aan top komt Notificare met 5,5 sterren. Ternair, Episerver, Salesforce Pardot, Sitecore, Oracle Eloqua en Bronto zijn nieuwe namen in dit overzicht. HubSpot heeft de beste waardering voor kennis/knowhow.


 

Bij de Social software zien we al een aantal jaar een vast groepje aanbieders. Sommige staan het ene jaar wel, het andere jaar niet in de lijst. Zo is TraceBuzz terug (sinds 2016), evenals SocialBrands en Fanbooster (sinds 2017). Coosto, Hootsuite, OBI4wan verbeteren zich naar 5 sterren en zijn hier naast SocialBrands en Insided de topscoorders.

Bij de Accelerators zien we 6 partijen, met goede en uitstekende rapportcijfers. Daar behaalt Startup Bootcamp de beste waardering voor kennis/knowhow.


 

De lijst Crowdfunders bevat 7 namen, met scores van uitstekend tot gemiddeld. CrowdAboutNow en Symbid gelden als koplopers dankzij de beste waarderingen voor betrouwbaarheid en kennis/knowhow.


 

Het rijtje is uitgebreid van 7 naar 10 namen, waarvan niemand minder dan 5 sterren behaalt. ACE Incubator en YES!Delft zijn ten opzichte van vorig jaar van plek verwisseld. Aanvoerders van deze lijst zijn nu YES!Delft, Kennispark Twente en Erasmus Centre for Entrepreneurship met 5,5 sterren. De eerste twee vooral vanwege kennis/knowhow, Erasmus op grond van prijs/kwaliteit en flexibiliteit.


 

Hier zien we veelal gemiddelde en goede prestaties. Twee nieuwe namen: Main Capital Partners en HPE Growth Capital, resp. goed voor 5 en 4,5 sterren. Aanvoerder van de lijst Newion Investments krijgt de 5 sterren vooral op grond van positieve waardering voor kennis/knowhow en betrouwbaarheid.


Lees meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording. De Emerce100 is alleen in print verkrijgbaar, deze is te verkrijgen bij een abonnement of als losse editie te koop. Je kunt hem hier bestellen.

Deel dit bericht

13 Reacties

Klaas Joosten - LinkPizza

Hi,

Jullie zijn de content & influencer marktplaats platformen vergeten zoals bloggerlijst, hulk, juuler, join en LinkPizza? Misschien is dit wel nieuwe categorie. Groet Klaas Joosten

Philippe van Ooteghem - Whello

Mooie lijstjes, veel nieuwe namen. Allemaal gefeliciteerd!!
Echt goed dat jullie dit ieder jaar weer doen Emerce!!

Erwin Boogert

Dankjewel voor je attente woorden, Philippe.

Herman

Goede lijst: jobbird is al een tijdje failliet hoor

Erwin Boogert

Jobbird is sinds 19 december 2018 onderdeel van YoungCapital, idd na faillissement, maar nu gewoon ongewijzigd onder eigen naam actief op de markt. Niks mis met de opname in deze lijst dus.

Martje

Gefeliciteerd iedereen, top prestaties dit jaar weer.
Zie ik het goed dat de top-lijst voor prijsvergelijkers mist? De tekst staat er wel 🙂

Shiva

Hoe worden de bedrijven geselecteerd? Kan ieder bedrijf een case inleveren of hoe gaat het selectieproces?

Leuk om de lijst door te nemen!

Gijs Vroom

@Shiva
Het proces gaat als volgt.
Vanuit Emerce Research wordt er een long list gemaakt. Tevens kan iedere toeleverancier in e-business zich het hele jaar door hier opgeven: https://emerce.nl/emerce100/aanmelden/
De complete lijst wordt tegen ‘industry experts’ aangehouden. Die groep bestaat uit klantorganisaties, toeleveranciers en zelfstandigen en is ingedeeld per expertise van segmenten in deze markt. De analist van Emerce gaat aan de slag met alle opmerkingen en komt tot een medium list.
De medium list gaat het onderzoek in bij Motivaction en respondenten geven aan of zij het bedrijf kennen en wat zij vinden van het imago. Bij voldoende beoordelingen en een minimale beoordeling van 4 sterren, komt een bedrijf in de lijst.
De functie van de Emerce 100 is dus niet zozeer een ranking van 1 tot 10, maar een bron voor het maken van een shortlist, met beoordelingen van bedrijven door een groter publiek. Dus een lijst van bedrijven die door de Emerce lezer als ‘ruim voldoende tot goed’ worden gezien.
Dat wil niet zeggen dat bedrijven buiten de lijst niet goed zijn, maar de bedrijven die er wel in staan hebben in ieder geval voldoende bekendheid en genieten onder Emerce lezers een goed imago.

Sjoerd

Dank voor de toelichting Gijs.
LinkedIn bekijkend geeft ieder bedrijf dat veel sterren heeft gekregen er een eigen draai aan 🙂 ‘wij zijn de beste!’ ‘wij hebben gewonnen’ etc.

De lijst geeft een indicatie van het imago van de verschillende bedrijven, vandaar ook de grote verschillen per jaar in namen.

Hans - Sherloq

Hi Gijs,

Een vraag uit nieuwsgierigheid:

Je geeft in een van je berichten aan “Bij voldoende beoordelingen en een minimale beoordeling van 4 sterren, komt een bedrijf in de lijst.”

Ik lees in de onderzoekverantwoording ” Gezien het beperkt aantal waarnemingen van sommige bedrijven dienen de resultaten als indicatief te worden beschouwd.

Wat verstaan jullie onder voldoende beoordelingen? En betekent dit dat iedereen die in de gepubliceerde rankings voor komt resultaten heeft die niet hoeven te worden gezien als indicatief?

klaas Joosten - LinkPizza

Hi,

Het zou handig zijn als je naar de partijen toe zou kunnen klikken?

De lijst van vorig jaar is hier klikbaar: https://emerce-top-100.zeef.com/nl/klaas.joosten1

Scheelt weer zoeken in google.

Klaas

Bjørn Hascher - ecManager

Jammer dat het Nederlandse ecManager als top Azure Cloud Commerce Platform niet in de lijst van E-Commerce Software Commercial is opgenomen. Die hoort daar natuurlijk wel tussen te staan.

Catharina

Hoi! Ik ben benieuwd naar de eLearning bedrijven op de lijst. Onder welke noemer zou ik die kunnen vinden? Thanks!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond